Thursday, January 21, 2010

HARI TERUS BERLALU

Tanpa sedar, kita sudah hampir ke penghujung Januari 2010. Masa semakin cepat dan tidak terasa. Dua berita sedih pada tanggal 20 Januari 2010 iaitu pemergian Dr Anuar Nor Arai dan Abu Bakar Ismail. Dr. Anuar Nor Arai sarjana dan pengkritik filem yang dikenali dan disegani ramai. Saya menerima berita tentang pemergiannya daripada Ridhuan Harun melalui sms. Kemudian masuk sms Shamsudin. Mengikut Luqman al-Jefri yang menelefon saya setelah itu, Dr. Anuar antara orang yang pertama bercakap tentang mengadaptasi novel Juara S. Othman Kelantan ke filem. Luqman minta saya mencari artikel itu. Malangnya tiada dalam simpanan saya setelah keratan akhbar dan dokumen yang disimpan arwah SOK saya berikan kepada arwah beberapa bulan sebelum kembalinya SOK ke rahmatullah. Saya yang menyimpan semua fail, dokumen dan buku arwah atas amanah yang diberikan oleh arwah. Saya percaya artikel itu ada dalam fail simpanan allahyarham SOK. Kini fail itu semua ada dengan ibu tiri saya.

Sementara Abu Bakar Ismail ialah mantan wartawan Berita Harian dan kemudian bertugas di Majalah Milenia Muslim. Saya hanya beberapa kali bertemu arwah di pejabat Majalah Milenia. Arawah adalah seorang yang cukup ramah dan baik hati, walau saya hanya seketika berkenalan dengan. Al-Fatihah buat kedua-dua allahyarham.

Saya pergi melawat jenazah Allahyarham Dr. Anuar Nor Arai dengan menumpang kereta Dr. Hamedi bersama Saleeh Rahamad. Ramai orang yang datang. Saya lihat Rahimidin sudah di dalam rumah membaca yasin. Rahimidin, Shamsudin dan Saleeh Rahamad adalah kawan yang saya kenal cukup prihatin dalam soal begini.

Setelah pulang ke UM, petangnya kami AJK PENA ke DBP di atas inisiatif Dato' Baha untuk membawa PENA berdialog dengan DBP dalam soal penerbitan dan sebagainya. Dengan usaha A. Ghafar Abdullah, Puan Hajah Zainab Kassin pengarah penerbitan dan Ketua Pengarah DBP, Dato' Haji Termuzi hadir untuk berdialog dengan PENA. 10 orang Ajk PENA hadir, termasuk Nazmi dari Berita Harian.

Sejak beberapa hari saya menerima sms dan pertanyaan dari teman-teman penulis mahukan komen tentang Hadiah Sastera Perdana baru-baru ini. Saya hanya mengucapkan tahniah kepada yang menang dan berdiam diri daripada memberi komen. Rezeki adalah kerja Tuhan, itu prinsip mudah saya. Saya pun telah banyak mengecap anugerah, tidak adillah pula untuk teman-teman yang menerimanya kali ini.

Tetapi beberapa pandangan teman-teman, menarik saya juga akhirnya untuk memberi pandangan. Jadi saya menjawabnya begini; pertama, panel hakim 'out of date'. kedua, jabatan sastera DBP dah jadi dinosaur. Ketiga, ini zaman sastera pop maka sastera harus mudah, ringan dan nostalgik.

Saya percaya selepas ini sastera di luar arus perdana akan tumbuh dan berkembang di luar konvensi akan menjadi gelombang besar. Seperti filem Melayu pada hari ini,filem arus perdana ialah filem picisan sementara filem di luar arus perdana adalah sebenarnya filem yang bermutu tinggi dari segi estetik dan artistiknya, menerima pelbagai penghargaan di luar negara. Sastera Melayu juga akan jadi begitu di tangan 'kaum nostalgik' atau golongan romantis ini, di mana akhirnya sastera arus perdana adalah sastera ringan, dan sastera di luar arus perdana muncul menjadi sastera tinggi yang meneroka sebebas-bebasnya.

Ini komen saya, dan saya bersetuju dengan Zaen, Lutfi dan ramai lagi yang tidak mahu bercakap kerana takut dikatakan ada kepentingan. Saya tidak peduli kerana saya sudah sedia untuk keluar dari arus perdana bikinan 'kaum nostalgik-romantis' ini, termasuk segelintir kecil yang berkuasa di Bahagian Sastera DBP. Saya sudah melepaskan diri saya daripada mana-mana ikatan patronage dan bergerak sebebas-bebasnya semahu saya. Persetanlah sama nilai murni, sastera ilmu dan apa-apa label retorik yang menjadikannya sastera palsu.

Maaf tuan-tuan ini hanyalah aliran karya saya yang sampai kiamat tidak akan menjadi bahan komsas. Dan saya tidak pernah lagi mahu peduli tentang hal ini. Selamat berkarya, penulis mempunyai nilainya yang tersendiri tanpa perlu mengikut nilai yang diberikan oleh orang lain. Jangan kata saya kecewa, kerana saya sudah cukup menerima segalanya. Ini adalah keadilan untuk teman-teman saya yang tidak dinilai karya mereka.

5 comments:

roslan jomel said...

Sabar pak. Kita minum dulu.

S.M. Zakir said...

he he saja provoke... bagi sastera tahun 2010 hangat sikit

Azmah Nordin said...

salam ziarah tuan rumah :) kalau minum, bawa saya sekali

Unknown said...

Yak pak, apa boleh buat, the winner write history. Yang kalah boleh luahkan dalam puisi.

S.M. Zakir said...

salam untuk sdr Azmah Nordin, penulis wanita yang saya kagumi karya-karyanya. Tahniah atas anugerah SEA Write Awards baru-baru ini.