Wednesday, November 25, 2009

SEUSAI PERTEMUAN PENYAIR NUSANTARA-3





Sesi forum dan pembentangan kertas kerja yang penuh dan sentiasa hangat.

Sahrunizam sedang menunggu untuk memulakan persembahan.



Alhamdulillah Pertemuan Penyair Nusantara telah berlangsung dengan jayanya. En Saleeh dan Shamsudin Othman juga telah mewakili kami menyatakan setinggi-tinggi penghargaan kepada semua yang terlibat di samping memohon jutaan ampun dan maaaf jika ada kelemahan, kekurangan dan kekhilafan kami.

Kejayaan PPN-3 ini adalah kejayaan semua yang terlibat. Saya seperti Saleeh Rahamad juga takut-takut untuk menyebut nama para teman yang berhempas pulas membantu khuatir ada yang tertinggal. Kerana ternyata kami dibantu dengan cukup bersemangat baik oleh teman-teman lama mahupun teman-teman baru. Cukuplah dengan bahasa gambar yang dirakam oleh teman-teman kita sepanjang PPN3 berlangsung untuk melihat kesungguhan para ajk PPN3 bertungkus lumus menjayakan acara ini.

Jika kita mengatakan bahawa semangat kekitaan dan kekeluargaan dalam dunia sastera semakin hilang, PPN3 dan PENA membuktikan bahawa ia tidak benar sama sekali. Di PENA semangat ini cukup tinggi. Saya tidak mempunyai banyak perkataan untuk diucapkan lagi, kerana kenyataan En Saleeh, Shamsudin dan teman-teman lain saya rasa telah cukup untuk menyatakan penghargaan kami kepada semua yang terlibat.

Jutaan terima kasih dan jutaan ampun maaf dari kami semua di PENA dan PPN3.

Ketika kecil saya sangat teruja dengan kata-kata dalam novel Three Musketeers, "satu untuk semua, semua untuk satu" (one for all, all for one)

Di PENA kita tentunya bukan para musketeers, tetapi cukup untuk kita semua melihat bahawa semua kejayaan acara di PENA adalah kerana usaha kita semua. Tanpa 'kita' sukar untuk menjangka bagaimana acara-acaranya dapat berjaya.

Wednesday, November 11, 2009

PERTEMUAN PENYAIR NUSANTARA KUALA LUMPUR 2009

PERTEMUAN PENYAIR NUSANTARA KE-3
NUSANTARA POETRY GATHERING 2009



PENGENALAN
PENA menganjurkan Pertemuan Penyair Nusantara ke-3 (PPN3) dengan kerjasama Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara (JKKN), Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), dan Institut Terjemahan Negara Malaysia (ITNM).

Pertemuan Penyair Nusantara (PPN) ini bermula di Medan pada tahun 2007 dengan nama Pesta Penyair Nusantara sebagai usaha untuk menghimpunkan penyair dari rantau Asia Tenggara khususnya, dan dari seluruh dunia umumnya. Acara ini diasaskan oleh badan budaya bukan kerajaan, iaitu komuniti penyair di Indonesia dan kemudian berkembang dengan disertai oleh komuniti sastera dan budaya dari Malaysia dan Brunei.

Gabungan komuniti penyair dari Indonesia, Malaysia dan Brunei ini akhirnya telah menubuhkan Panitia Rasmi Pesta Penyair Nusantara. Persetujuan yang dicapai dalam mesyuarat di Medan adalah untuk mengadakan acara ini pada setiap tahun secara bergiliran. Bermula di Medan, Indonesia dengan The First Medan Poetry Gathering 2007 pada 25-29 Mei 2007, ia kemudian dilanjutkan dengan Pesta Penyair Nusantara Kedua (PPN2) (The 2nd Kediri Poetry Gathering) pada 29 Jun - 3 Julai 2008 di Kota Kediri, Indonesia. Pada tahun 2009, PENA telah dipilih untuk menjadi tuan rumah dengan nama Pertemuan Penyair Nusantara ke-3 (PPN3).

TEMA
PUISI SUARA KEMANUSIAAN

KONSEP
Menggabungkan seni dan fikiran kemanusiaan melalui sesi forum, dialog, seminar dan persidangan selain acara pendeklamasian puisi dan persembahan kebudayaan.

MATLAMAT
1. Menggerakkan sastera khususnya dalam kelompok generasi muda.
2. Mempererat hubungan antara sasterawan tanpa mengira sempadan.
3. Menjadikan budaya sebagai medium pembina nilai kemanusiaan dan kebersamaan.
4. Mengeratkan hubungan serantau khususnya dalam bidang kebudayaan.

TARIKH
20-22 November 2009

TEMPAT
Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur & Rumah PENA

JADUAL ATUR CARA

Hari PERTAMA (Jumaat 20 November 2009)
PAGI
12.00 tgh – 2.30 ptg : Pendaftaran Peserta
2.30 tgh – 4.30 ptg : Forum Penyair: Puisi Mancanegara
(Malaysia, Indonesia, Brunei, Singapura, Thailand)

MALAM
8.45 mlm – 11.00 mlm: ACARA PERASMIAN
Ucapan Sambutan
Ucapan dan Perasmian
Perasmian buku puisi Suara Kemanusiaan Nusantara
Penyampaian Cenderahati kepada:
(Para Wakil Penaja, Perwakilan Negara Peserta)
Jamuan Makan Malam & Persembahan Baca Puisi

Hari KEDUA (Sabtu 21 November 2009)
PAGI
8.30 pagi–10.30 pagi : Ucap Utama
10.30 pagi : Jamuan Teh
10.45 pagi–1.15 tgh : Pembentangan Kertas Kerja:
(Malaysia, Indonesia, Brunei, Singapura,Thailand)
1.00 tgh –2.30 ptg : Makan Tengah Hari
2.30 ptg – 6.30 ptg : BACA PUISI DI MENARA KUALA LUMPUR
6.30 ptg : Jamuan teh dan makan malam (di Rumah PENA)
MALAM : PERSEMBAHAN & BACA PUISI DI RUMAH PENA
Hari KETIGA (Ahad 22 November 2009)
PAGI
8.30 pagi–10.30 pagi : Persidangan Penyair:
Kerjasama Penyair dalam Mengataskan Suara Kemanusiaan
10.30 pagi : Jamuan Teh
10.45 pagi–12.30 tgh : Majlis Penutup:
12.30 tgh – 1.30 tgh : Makan Tengah hari
1.30 tgh : PESERTA BERTOLAK PULANG

Yuran penyertaan : RM20.00 (dibayar pada masa pendaftaran)
Penginapan dan pengangkutan peserta Dalam Negara diuruskan sendiri;
Hotel berdekatan:
Hotel Mirama : 03-2148 9122
Hotel Mandarain Court: 03-2273 9933

Peserta Luar Negara termasuk Sabah dan Sarawak disediakan penginapan di Rumah PUSPANITA

Nama :
Alamat:
No KP:
No Tel/Emel:

Tuesday, November 10, 2009

ALFATIHAH UNTUK AYAHANDA RAHIMIDIN ZAHARI

Al-Fatihah untuk ayahanda Rahimidin Zahari yang kembali ke Rahmatullah pada pagi ini. Semoga rohnya dicucuri rahmat dan ditempatkan di kalangan roh orang-orang yang soleh.

Ya Allah ampunilah dirinya dan cucurilah rahmat ke atasnya anugerahkan afiat dan maafkan dia, muliakan kedatangannya dan luaskan kuburnya, bersihkan dia dengan air rahmat-Mu dan bersihkan dia dari kesalahan seperti bersihnya kain putih dari terkena kekotoran, kurniakan kedudukan yang lebih baik dari yang ada dan masukkanlah dia ke dalam syurga dan lindungi dia dari seksa dan fitnah kubur dan seksa nereka. Amin.

Saturday, November 7, 2009

AKU PENYAIR




Sebungkus Kenangan yang membakar semangat saya luar dan dalam untuk menjadi penyair; meninggalkan Sekepal Tanah, Sebenua Suluk, Setanah Nurani, Seekspresi, si al falsifusi dan semua la yang sedang tandatangan borang pencen penyair.


Saya terhenti lama menulis blog kerana sibuk menguruskan Pertemuan Penyair Nusantara di Kuala Lumpur pada 20-22 November 2009. Acara ini diadakan di Dewan Bahasa dan Pustaka Kuala Lumpur. Ia merupakan anjuran PENA dengan kerjasama DBP, JKKN, ITNM. Para penyair, penulis, peminat sastera dijemput untuk menyertainya. Yuran RM20. Makan minum disediakan tetapi pengangkutan dan penginapan tanggungan sendiri. Ramai penyair dari Indonesia, Thailand, Singapura, dan Brunei telah mengesahkan kehadiran. Maklumat lanjut boleh ditanya terus ke emel saya smzakir90@gmail.com

Apa yang menarik untuk saya menulis di blog hari ini ialah tentang beberapa orang penyair hebat teman-teman baik saya sedang mengisytiharkan untuk 'Berhenti Jadi Penyair'. Penyair Sekepal Tanah, Benua Suluk dan saya sedang menunggu penyair Tanah Nurani, si Ekspresi (yang tak ekpres) dan al Falsifusi pula mengisytiharkannya. Tentunya saya kejam apabila menyatakan pengisytiharan itu sebaliknya memberikan dorongan untuk saya tiba-tiba menjadi penyair (seorang penyair nostalgia kg jasa juga sedang bersemangat seperti saya untuk menggantikan penyair yang berhenti). Saya sungguh bersemangat untuk menjadi penyair sekarang.

Apatah lagi saya menerima sebuah buku puisi yang terselit kad nama, semasa mengumpulkan puisi-puisi luar negara - membakar semangat saya untuk menjadi penyair. Maka saya dan penyair kg jasa tadi bangun dengan semangat membara untuk jadi penyair ketika para penyair sedang menggantungkan pena mereka. Hidup penyair! (kami berdua je la, korang berhenti la).

Saya pun menulis puisi demi 'Sebungkus Kenangan' yang membakar saya luar dan dalam untuk menjadi penyair. Betul-betul membakar... (he he)

Puisimu

aku jatuh cinta
menatap puisimu
terumbar foto terbau
melati rambutmu

mungkinkah aku
menyelak rambutmu
butir angin terbias
matahari yang masuk
dari jendela atau pintu
puisimu yang menderu

suaramu yang jauh
hanyut dari matahari kata
gelincir di bumi makna
tanpa aku tahu
bahawa kau adalah segumam
rindu yang mencicip di telingaku
oleh kenangan putusputus
di tangan sejarah terpisah laut
kaukah yang menghantarkan aku
puisi terbau melati

mungkin sekali lagi
ingin aku bertanya
kaukah yang menghantar
puisi terbau melati

atau sekali lagi aku bertanya
ataukah aku yang hanya
terbau melati
dan belati
menusuk
dadaku mati


S.M. Zakir
Rumah PENA
21 Oktober 2009

Tuesday, October 20, 2009

TAHNIAH ANWAR RIDHWAN




Ini kulit edisi kedua sebenarnya.
gambar asalnya putih dengan tulisan diemboss. jadi jika lihat dari jauh kulitnya semua putih kecuali nama S.M. Zakir (kononnya macam kulit band Metallica waktu itu, yang semua hitam)



Sekalung tahniah kepada Dato' Dr. Anwar Ridhwan yang dianugerahkan Anugerah Sasterawan Negara ke-10 oleh Yang Dipertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin pada malam tadi 20 Oktober 2009 di Hotel Palace of the Golden Horses.

Saya mengenal karya Anwar Ridhwan sejak usia belasan tahun. Saya lebih memesrai cerpen-cerpen beliau berbanding novel dan drama. Anwar Ridhwan adalah penulis yang bagi saya, 'kemas dan bersih' karya-karyanya. Secara peribadi saya ikut terpengaruh dengan kekemasan karya beliau. Inilah identiti Anwar Ridhwan, karya-karyanya sangat kemas dan bersih sehingga satu ketika saya pernah menyuarakan kepada beliau (dalam satu wawancara) bahawa tulisan beliau terlalu kemas dan bersih untuk diangkat ke panggung teater. Anwar Ridhwan menjawab bahawa itulah dirinya. Saya akur dan akhirnya mengerti bahawa setiap seniman besar harus sentiasa menjadi dirinya sendiri, walau dalam apa keadaan pun.

Sehingga sekarang saya melihat Anwar Ridhwan yang tidak berubah, tekal dan teguh sebagai dirinya sendiri. Peribadi Anwar Ridhwan juga sangat menarik; pendiam, serius, kemas, rapi tetapi mesra dan merendah diri. Suatu ketika saya ingin mendapatkan tulisan beliau untuk kata pengantar kumpulan cerpen saya 'Sekuntum Kembang di Sayap Jibril'. Saya memilih dan menetapkan bahawa Anwar Ridhwan adalah tokoh yang harus menulis kata pengantarnya. Tidak dapat tidak mesti Anwar Ridhwan. Tetapi masa itu saya hanya penulis gelandangan. Bagaimana saya harus mendapatkan kata pengantar daripada seorang tokoh penulis yang juga menjawat jawatan tinggi sebagai pengarah penerbitan di DBP. Saya tidak pernah berbual dengan beliau sebelum ini.

Saya memberanikan diri untuk bertemu beliau di pejabat. Hairannya saya dibenarkan masuk tanpa temujanji, dan terus beliau menyanggupi untuk menuliskan kata pengantarnya. Saya terkedu. Bahkan ketika kata pengantar itu saya terima, ia adalah tulisan yang cukup serius dan bersungguh-sungguh. Saya menerbitkan kumpulan cerpen itu sendiri, dengan dana yang senak-senak. Saya juga tidak mampu untuk membayar honorarium pada Anwar Ridhwan yang telah bersungguh-sungguh menuliskan kata pengantar itu. Ia membuatkan saya terhutang budi yang amat besar sehingga ke hari ini. Saya ketika itu sesungguhnya tidak menjangka bahawa Anwar Ridhwan akan melakukan sesuatu yang begitu besar kepada saya pada waktu itu. Seorang tokoh penulis yang cukup saya kagumi.

Sehingga hari ini Sekuntum Kembang di Sayap Jibril sangat istimewa kepada saya, bukan kerana cerpen-cerpennya, bukan kerana memenangi Anugerah Sastera Kelantan tetapi kerana kata pengantarnya ditulis oleh Anwar Ridhwan!

Thursday, October 15, 2009

TUBUH LONGLAI SUKMA MELAYANG




Tuan Haji Shamsudin baru pulang Bandung, saya yang iri tak dapat pergi terus jawab bila Rahimidin telefon tanya 'bila balik bandung?', bukan ana sheikh tuan aji kita. Sekarang ni tuan aji pergi bandung sorang-sorang saja, tak ajak kawan dah. Heh heh rahimidin ketawa, dan seperti biasa memberi tugas lagi kepada saya untuk menulis. Tentunya saya yang tak ada kerja ni akan menulisnya heh heh saya pula yang ketawa.

Sebenarnya saya baru habis menulis artikel kajian perbandingan novel Bilangan Fu karya Ayu Utami dengan novel Bedar Sukma Bisu Faisal Tehrani. Tidak tahu betapa leganya kepala saya dapat menghabiskan tulisan. Itupun kes janji dengan editor dan sikap sambar saja apa orang suruh buat tanpa apa-apa gerakan di otak untuk memikirkannya. Masa buat janji selalu fikir dengan kepala lutut saja. Ditambah dengan promosi di blog kononnya bagus sangat dapat buku itu dan ini untuk tulis artikel ini maka saya pun bertapa lah untuk menyiapkannya.

Rupanya bila dah bertapa dan menulis artikel tu hampir boleh saya kembangkan menjadi sebuah buku. Ini en saleeh marah, tulis panjang-panjang boleh suruh belajar malas. maaf, saya memang malas dan tak ada kelayakan untuk jadi orang akademik. jadi pandemik mungkin boleh. Pandemik yang bawa sindrom bandung keh keh. Tapi tubuh saya memang longlai dan sukma saya melayang untuk menyiapkan tulisan yang berat ini (saya lah rasa berat, orang lain biasa saja).

Jadi nak tunjuk bahawa saya benar2 dah siap tulis, maka saya cuplik sikit di sini, (sebelum itu saya dah minta maaf kepada Shamsudin, Rahimidin dan Lutfi kerana 'cinta' saya kepada Ayu Utami ini heh heh);

Hubungan antara hukum bilangan 12 dengan doktrin penolakan terhadap monotheisme, dikaitkan dengan angka selepas 12 iaitu 13. Angka 13 dalam kalendar Jawa kuno merupakan penutup kepada siklus 12. Tiga belas adalah kosong di mana sesuatu menjadi satu kembali. Di sini Suhubudi menamainya ’hu’. ’Hu’ bagi Yuda juga adalah ’fu’, iaitu bilangan sunyi. Nol atau kosong adalah konsep purba yang dikenali di India sebagai tanda sunya, dalam bahasa sanskrit adalah sunyat, sunyata iaitu sunyi, kosong, tiada. Tanda shunya adalah tanda kekosongan. Inti doktrin kosong yang disebut sebagai doktrin bilangan fu atau hu, atau bilangan ketiga belas setelah tamatnya kitaran bilangan 12 bermakna sesuatu itu telah kembali kepada asalnya kembali. Fu atau hu adalah di mana satu dan nol (kosong) menjadi padu. Ia bukan bilangan matematis tetapi metaforis. Ia bukan bilangan rasional tetapi spritual. Sedangkan bilangan satu yang mewakili monotheisme di mana Tuhan adalah satu dianggap sebagai bilangan yang berisi paksaan atau bernuansa koersif. Satu ditambah satu, satu (1+1=1). Satu didarab satu, satu (1x1=1). Maka monotheisme (diwakili antagonis Farisi @ Kupukupu) dikatakan beriman dengan cara sistem yang disanggah oleh konsep Hu. Dalam konsep Hu, monotheisme berasas bilangan satu dikatakan mengacaukan yang metaforis dengan yang matematik, yang spiritual dengan yang rasional. Jika tuhan adalah satu, maka tidak boleh menyembah tuhan yang lain, bahkan memberi penghormatan kepada bumi dengan cara lain juga tidak boleh. Penyembahan dan penghormatan hanya kepada langit. Ia akhirnya dikatakan tidak mampu berkompromi, berbaik dengan yang lain, dan sering memaksakan kekuasaan. Berbeza dengan hukum kosong, yang merupakan jeda untuk mengembalikan keharmonian, berbaik-baik, dan sering mempercayai dialog dan pluralisme. Maka dikatakan bahawa bilangan nol (kosong) itu lebih awal dari bilangan satu. Dan tuhan bagi bilangan nol wujud lebih awal daripada tuhan bagi bilangan satu. Bilangan nol mempunyai tuhan yang bersifat harmonis, sementara bilangan satu mempunyai tuhan yang bersifat koersif. Di sini doktrin penolakan terhadap agama atau monotheisme dikembangkan.

Ini pula tentang perbandingan dalam Bedar Sukma Bisu.

Malakah ialah suatu kekuatan yang amat bermakna dalam pembangunan intelektual, rohani, moral dan keperibadian insan. Maka malakah itulah yang ditanamkan oleh Ben Qurtubi kepada ’ahli keluarganya’ (dalam konteks ummah ahli keluarga juga adalah umat Islam seluruhnya) supaya mereka memiliki keahlian, kemahiran atau kepakaran dalam satu-satu ilmu pengetahuan yang dikuasai secara dasarnya, sehingga setiap masalah yang timbul dalam lingkungan ilmu tersebut kelak, sudah menjadi biasa dan mudah buat mereka, justeru untuk mendalami dan mengembangkan ilmu pengetahuan tersebut juga bukanlah suatu masalah.

Konsep kapal atau perahu juga mempunyai lambang yang khusus dalam ilmu tasawuf. Hamzah Fansuri menggunakan alegori perahu dalam menyampaikan pengajaran dari buku tasawwuf Zinat al-Wahidin, iaitu peringkat perjalanan tasawwuf bagi orang awam yang melalui empat peringkat iaitu syariat, tarekat, hakikat dan makrifat. Keempat-empat peringkat ini akan membawa insan kepada Islam, ihsan dan iman yang utuh. Hamzah Fansuri meletakkan keempat prinsip utuh Islam ini sebagai sebuah perahu yang jika utuh binaannya akan dapat mengharungi lautan dan melepasi segala rintangan – seterusnya membina Islam yang gemilang. Hamzah Fansuri mengibaratkan binaan perahu iaitu lunas perahu adalah syariat; papan perahu adalah tarekat; isi perahu adalah hakikat; dan layar perahu adalah makrifat. Maka konsep Bedar Sukma tentang kapal yang mengharungi lautan dan melestarikan nilai-nilai Islam dalam memperkasakan ketamadunan Islam menepati konsep perahu dalam aliran tasawwuf yang dibina oleh syariat, tarekat, hakikat dan makrifat dalam mengutuhkan prinsip Islam yang syumul. Kekuatan Islam yang dibina oleh empat prinsip asas tersebut akan melahirkan malakah yang mampu mengharungi cabaran untuk memperjuangkan tamadun Islam walau di mana-mana pun di muka bumi ini.


Cukuplah nanti tak tersiar pula artikel ni dalam jurnal, ditolak sebab dah disiarkan di tempat lain. miss pulala sorru, nak bayar hutang kawan ambil tiket pergi bandung duit hono ni bang.

Tuesday, October 6, 2009

TUBUH DAN SUKMA

Tadi (malam) saya kebetulan pergi makan char keuw teuw di luar. Maka tertayanglah perlawanan bolasepak Malaysia lawan Laos. Saya pun lihatlah dengan penuh semangat. Sehingga 60 min perlawanan masih seri 0-0. Malaysia serang hebat juga. Tapi masuk minit 70, Malaysia seperti kata novel shit Shahnon Ahmad mula main macam p...... Lembik, penakut, tak ada semangat dan patah hati. Saya tunggu Laos sumbat gol untuk angkat kaki. Bila Laos sumbat gol pada minit ke 80 lebih kurang saya pun angkat kaki. Lawannya Laos bukannya lawan Brazil atau Jerman. Laos dari segi kemudahan sukan 10 kali lebih mundur dari kemudahan bola sepak Malaysia. Tetapi pasukan bola sepak Malaysia yang penuh glamor di majalah mandi kolam renang dengan artis, pergi disko, dapat beribu-ribu sebulan main macam orang hisap dadah. Hanyut, khayal. Saya betul2 meluat dengan pasukan bola sepak Malaysia. Saya cukup patriotik untuk menyokong semua pasukan Malaysia. Tetapi patriotik saya patah dengan pasukan bola sepak Malaysia. Saya melihat pasukan yang berjiwa kerdil dan cepat mengalah di situ.

Apa yang dilihat daripada permainan pasukan bola sepak Malaysia ialah mereka bermain dengan tubuh berisi jiwa yang kosong. Saiz tubuh badan sebenarnya bukan pertimbangan kejayaan. Korea telah membuktikannya. Dari dahulu lagi, Pele, Maradona, Roberto Baggio, dan ramai lagi bukannya besar, sama saiz sahaja dengan pemain Malaysia.

Pertama, tubuh yang cergas akan menjadi kenderaan kepada kejayaan. Kedua, sukma yang kuat akan menentukan tubuh bergerak ke arah kejayaan. Di sini dapat dilihat pemain-pemain Malaysia alias orang-orang Melayu itu mempunyai sukma yang lemah. Jiwa mereka lembik dan cepat mengalah. Tidak mampu berjuang dan menerima tekanan. Semangat mereka lalang, goyah hatta ditiup angin yang paling perlahan. Maka tubuh si Melayu itu kebanyakannya berisi sukma yang kosong.

Sukma, selain pancaindera, imaginasi-kreativiti, daya ingat, daya gerak mempunyai satu unsur yang paling penting iaitu intelegensia. Intelegensia menentukan pembentukan sukma. intelegensia yang tinggi akan membentuk sukma yang tinggi dan kuat. Ia melahirkan semangat, kreativiti yang tinggi, imaginasi yang unik serta daya-daya yang bertenaga. Sebaliknya intelegensia yang lemah hanya melahirkan jiwa kerdil, putus asa, lembik, mengalah, dan tiada ketetapan pendirian.

Suasana budaya menentukan tahap intelegensia masyarakat. Masyarakat Melayu secara umumnya mempunyai intelegensia yang rendah berdasarkan budaya hidup mereka yang sukakan hiburan, tidak membaca, bermentaliti subsidi, sukakan suasana yang tidak memerlukan mereka berfikir serta tidak suka mengambil risiko dan menerima cabaran. Orang Melayu daripada pandangan bangsa lain disifatkan lemah dari segi genetik. Saya tidak dapat menerima faham eugenik dan darwinisme sosial ini. Tetapi Ungku Aziz juga pernah menyebut tentang pemakanan orang Melayu. Maka sedikit sebanyak kesan biologi ini memainkan peranan juga. Tetapi bagi saya, faktor paling besar ialah sikap (bukan sifat) orang Melayu dalam membentuk suasana persekitaran mereka. Diringkaskan kata, jika filem Jin Notti dan Momok the Movie mengutip sehingga jutaan ringgit dalam masa beberapa hari, tahulah kita di mana benchmark tahap pemikiran orang Melayu. Begitu juga bahan bacaan orang Melayu, majalah artis, novel picisan, tabloid sensasi dan sensual, dan komik manga. Bukti lagi? Jom Heboh....

Maka tidak hairanlah mengapa pasukan bola sepak Malaysia yang dibarisi kebanyakannya pemain Melayu itu leweh dan lembik. Sukma mereka rendah, kerana mereka dibentuk oleh persekitaran yang rendah tahap intelegensianya. Cintakan suasana berilmu tidak menjadi budaya orang Melayu.

Teringat iklan kempen Mari Membaca. anaknya di belakang membaca komik Ben 10. Kempen Mari Membaca ternyata tidak difahami oleh penganjurnya sendiri.

Sunday, October 4, 2009





Buku Robert Ellwood ini banyak membanu dalam memahami fikiran di sebalik mitos.

Saya telah berjanji dengan seorang editor yang baik hati untuk menghantar tulisan esei dalam tajuk sastera bandingan. Saya memilih untuk menulis tajuk, "Mitos dan Agama dalam Bilangan Fu dan Bedar Sukma Bisu". Di sini saya memperbandingkan antara karya Ayu Utami dan Faisal Tehrani. Ada sisi yang menarik dalam kedua-dua karya ini. Bilangan Fu menggunakan mitos untuk menerapkan idealogi spiritual kritisnya atau dalam pemahaman saya ialah atheis-animisme. Sementara Faisal melahirkan mitos moden dalam konteks hero myth bagi menerapkan nilai dan prinsip Islam. Satu menolak agama dan satu memperjuang agama. Ia adalah sisi menarik dewasa ini dengan suasana manusia mengkritik agama atas dasar moderat dan sebagainya.

Tetapi ternyata tajuk ini amat berat. Saya membaca bahan-bahannya dan kemudian mula menulis pada bulan puasa lalu. Sehingga kini kepala saya berputar-putar untuk menghabiskannya. Saya tidak mahu menyesakkan keadaan dengan mencari simpati dan melahirkan mitos baru dengan menceritakan himpitan saya yang terkejar mengejar beban tanggungjawab lain. Tetapi ternyata ia memerlukan masa yang panjang untuk menyelesaikannya. Tentunya saya melakukan kerja pening ini bukan untuk kredit akademik, kerana ruang dan tempat saya bukan di situ. Tetapi ada keseronokan yang gila dalam diri dan kepala saya untuk menyumbat beban fikiran berat dalam kepala saya yang dungu ini. Ia memberikan kepuasan batiniah yang cukup melegakan, sekaligus menolak bahawa dorongan libido adalah faktor utama penggerak manusia. di sini libido ternyata tidak memainkan peranan , tetapi saya digerakkan oleh kemahuan akaliah dan kepuasan lahir dari katarsis di kepala dan hati, bukan katarsis di perut dan bawah perut.

Saya sebenarnya merehatkan otak yang memberat di kepala saya dengan merapu sekejap di blog ini. Sekejap lagi saya akan menyambung kegilaan yang digerakkan oleh kemahuan akaliah ini dan mencapai klimaks kepuasannya apabila pemikiran dapat disalurkan. Semakin saya menelusur tentang mitos semakin saya menyalahkan libido freud dan evolusi darwin. ada yang betul dalam determinisme moden itu, tetapi banyak skeptisme yang melompong di sana sini. Sebenarnya bagi saya, manusia yang menentukan bahawa libido atau gnosis yang menggerakkannya. Manusia yang menentukan dirinya mahu digerakkan oleh nafsu atau akal. Ia adalah Decartes dari mata yang terbalik.

Saya telah melangkaui tarikh yang dijanjikan. Sebulan telah melepasi deadline, saya tidak tahu sama ada ia masih dapat disiarkan atau tidak. Tetapi yang pasti saya terus menulisnya untuk memenuhi kepuasan gnosis-intelectus yang misteri itu.

Friday, October 2, 2009

KELANTANISME




Di Pantai Bachok, Kelantan. Kelantan negeri tanah tumpah darahku dulu, kini dan selamanya.


Pertama, saya membaca tulisan Lutfi di blognya tentang Kelantanisme. Banyak perkara yang bersalahan tanggapan di situ. Bagi saya tidak adil untuk disebut tentang Kelantanisme sedangkan ia berlaku sebagai satu sifat tabii yang sukar untuk kita huraikan. Ia bukan sahaja Kelantanisme tetapi juga Kedahisme, Selangor-Jawanisme, Johorisme, Sabahisme dan sebagainya. Ketika Mahathir memerintah, Kedahisme muncul dalam wajah korporat-kapitalis kuncu Daim-Halim-Tajuddin melahap segala projek mega yang menyedut wang rakyat. Ketika Khir Toyo berkuasa di Selangor, SUK Selangor dikuasai Selangor-Jawanisme yang membolot projek-projek negeri. Belum lagi kita bercakap tentang Johorisme dalam UMNO sekarang, apatah lagi Sabahisme yang kental di sana. Sebenarnya ia adalah tabii berbangsa dan berkelompok yang tidak boleh dinafikan oleh sesiapa. Kaum Cina yang mengatakan diri mereka bukan rasis itu juga tentunya tidak mahu melihat bangsa lain memimpin mereka jika mereka berpeluang berkuasa. Lihat sahaja di Singapura dan sekarang di Pulau Pinang. Tetapi ia juga tidak boleh dipersalahkan, kerana tabii manusia yang tidak dapat kita sangkalkan. Maka baik juga untuk menghalusi Muqaddimah Ibnu Khaldun bagi memahami tabii berbangsa dan berkelompok ini sebelum berprasangkan kapada mana-mana pihak.

Kedua, saya tentunya anak Kelantan yang kental rasa cinta kepada negeri saya, Kelantan. Beberapa hari lepas saya membaca akhbar berita harian tentang pengucapan puisi di Kelantan pada aidil fitri yang lepas. Ramai penulis Kelantan dipaparkan, termasuk Rahimidin dan berita itupun ditulis oleh Nazmi. Saya tertanya apakah saya ini penulis Kelantan lagi. Nama saya selalu tercicir dari senarai penulis Kelantan. Saya diundang ke seluruh negeri termasuk Sabah dan Sarawak juga untuk berkongsi pandangan tentang sastera. Tetapi malangnya bukan Kelantan. Seingat saya hanya 2 atau 3 kali semuanya dari DBP. Saya tentunya bukan meminta tetapi merasakan bahawa penulis Kelantan kurang kepekaan untuk menghargai warganya sendiri. Saya biasa mendengar ini dari mulut abah saya arwah S. Othman Kelantan sendiri. Kelantanisme tentunya tidak terpakai langsung dalam konteks ini.

Ketiga, saya meninggalkan Kelantan ketika usia saya 10 tahun. Sejak itu hingga hari ini saya tidak pernah berhari raya aidil fitri di Kelantan. Malangnya saya, jika pulang ke Kelantan sekarang terpaksa tidur di Hotel, dan jika memandu kereta saya tidak tahu jalan mana yang nak dituju. Saya mungkin lebih mahir jalan di semua bandar pantai barat berbanding di Kelantan (bahkan lebih tahu jalan di Jakarta dan Bandung dari di Kelantan, En Saleeh boleh confirm). Tetapi saya masih tetap mengaku dengan bangga saya orang Kelantan, walau saya hanya mengangguk ya ya bila disebut tempat-tempat yang saya tidak tahu pun mana letaknya di Kelantan. Kelantanisme memang terpakai dalam konteks ini.

Akhir kata, teman-teman akrab saya zaman persekolahan ialah Mat Gorilla anak Setiawan Perak, Mat Said anak Muar Johor (jawa-banjar), Mat Nor anak Kuala Kedah, Tapa jawa dari Sabak Bernam, Anan minang dari Batu 10 Cheras, Jeni Minang dari Sg Sekamat Kajang, Udin anak Rembau Negori Sembilan, Fuad Zul Anees Rashid dari Pulau Pinang - dan isteri saya dari Alor Gajah Melaka. Kelantanisme sekali lagi tidak terpakai langsung dalam konteks ini. Tetapi saya tetap oghe klate walau anak2 saya tak tahu lagi kecek klate.

Raya kedua tahun ini saya punggah anak-anak beraya di Cherating, mandi laut.

Thursday, October 1, 2009

SALAM AIDILFITRI

Salam aidil fitri. Mohon ampun maaf zahir dan batin.

Saya kembali setelah meninggalkan blog ini hampir dua bulan. Bulan puasa membuatkan saya kurang membuka blog, berpuasa dan tidak mahu mengguris dan terguris dengan tulisan dan penulisan. Keduanya, saya menumpukan banyak masa untuk menulis karya dan tulisan. Ya, memang ketika usia saya menjangkau 40 tahun awal tahun ini. Saya terfikir tentang berapa banyak karya yang saya ada. Saya merasakan saya banyak membuang masa. Ketika saya mula-mula menulis dahulu, semangat saya cukup tinggi. Dalam tahun2 awal saya menghasilkan sebuah buku setahun. Maka itu saya bercita-cita untuk menghasilkan setiap tahun sebuah buku. Tetapi selepas itu ia pudar kerana banyak perkara, sibuk, beralih tumpuan, ceburi dunia perniagaan, bercinta, kahwin, besarkan anak, semua alasan klise zaman berzaman. Tetapi sebab sebenarnya ialah malas dan tiada komitmen.

Maka ketika saya tersedar bahawa usia saya sudah 40 tahun dan hanya ada beberapa buah karya. Saya memikirkan untuk menebus kembali masa yang terbuang. Saya menulis dari tahun 1990 dan tahun hadapan 2010 sudah 20 tahun usia penulisan saya. Saya sepatutnya sudah ada 20 buah buku. Jika tolak 8 buah buku yang telah saya hasilkan maka saya perlu hasilkan lagi 12 buah buku untuk menyambut tahun 2010 ini.

Itulah yang saya lakukan sekarang. Sehingga hari ini saya telah siapkan 5 buah manuskrip yang dikumpulkan dari cerpen dan esei saya. 3 daripadanya telah dihantar ke penerbitan dan 2 lagi saya bercadang untuk terbitkan sendiri. Ada 3 buah lagi manuskrip sedang saya susun, iaitu kumpulan esei pelbagai bidang, sastera, filem, teater, budaya, bahasa, dan politik. Sebuah novel yang siap ditulis sedang saya perbaiki balik. Sebuah kumpulan puisi terbaru sedang diaturhuruf. Jadi saya telah ada 10 buah karya yang siap terbit selewatnya tahun 2010. Tinggal 2 buah buku lagi untuk menebus masa saya yang terbuang. Tetapi sehingga hari ini, saya merasakan bahawa saya akan menerbitkan melebihi 12 buah itu sehingga tahun 2010 ini. Percaya atau tidak?

Saya juga tidak percaya.

Thursday, August 20, 2009

LTTC-INTERNATIONAL CONFERENCE




Bergaya dengan Saleeh Rahamad di Seminar. Tapi sebenarnya tengah melayang merangka ucapan sebagai wakil PENA.


Pembentang-pembantang dari AS dan UK sama saja standardnya dari segi isi dan kapasiti intelektual mereka dengan sarjana-sarjana kita di Malaysia. Bezanya mereka membentang dalam bahasa Inggeris dan datang dari universiti di Amerika Syarikat dan Eropah. Jadi janganlah merasa rendah diri dan memandang tinggi sangat sarjana Barat ini. Adalah segelintir yang taraf 'superintelectual', tapi kebanyakannya setaraf sahaja dengan sarjana kita di Malaysia. Malah ada satu dua orang sarjana Eropah ini merapu saja. Sifat memandang rendah dan myopic terhadap selain Barat memperlihatkan kecetekan pengetahuan mereka tentang dunia luar. Seorang pembentang di seminar ini bertanya soalan bodoh siapa yang menggunakan internet di dewan ini. Semua orang di sini menggunakan internet setiap hari. Masih tertanam dalam kepala otaknya bahawa penduduk Asia ini belum maju dan tahu menggunakan internet lagi. Maka apa yang dibicarakannya hanyalah kuliah untuk kelas komputer di sekolah.

Kita kalah dalam perang psikologi Barat sehingga sentiasa menyangka penutur bahasa Inggeris mempunyai kapasiti inteletual yang tinggi. Pada hakikat sebenarnya penutur bahasa Melayu atau bahasa ibunda mempunyai kapasiti intelektual kadang-kadang jauh lebih tinggi daripada sarjana Eropah pun. Seminar antarabangsa ini banyak memperlihatkan realiti propaganda 'white men burden' kepada saya. Tetapi dari dulu pun saya tidak pernah terlalu kagum kepada Mat Salleh. Sebab zaman remaja saya di Pulau Pinang banyak menemukan saya dengan Mat-Mat Salleh bodoh. Jadi tidaklah hairan sangat saya dengan produk luar khususnya dari Barat ni.

LANGUAGE AND LANGUAGE TEACHING CONFERENCE-INTERNATIONAL



Dari kiri; saya (SUA PENA), Prof Dr. Adisa Teo (Dekan FoLA), Datuk Bandar Hatyai, John Scaco (Duta AS di Bangkok), Dr. Paul Kei Matsuda (Arizona State Uni, USA), dan Huw Jarvis (Uni. of Salford, UK).


Pada 14-16 Ogos berlangsung Seminar Bahasa dan Pengajaran Bahasa (Language dan Language Teaching - International) di Prince of Songkhla University, Thailand. Seminar ini adalah anjuran bersama Faculty of Liberal Arts dan PENA, yang turut mendapat tajaan pelbagai pihak. PENA mendapat tajaan daripada Institut Terjemahan Negara (ITNM) bagi menjayakan kerjasama dua hala Malaysia-Thailand dalam bidang bahasa dan pendidikan. Saya hadir di atas kapasiti Setiausaha Agung PENA bersama Mohamad Saleeh Rahamad, Timbalan Presiden PENA yang juga merupakan wakil rasmi PENA dalam memberikan ucapan di majlis penutup. Para pembentang antaranya Dr. Paul Kei Matsuda dari Arizona State University, Huw Jarvis dari University of Salford, UK, Sue Kay dari Macmillan dan ramai lagi.

Seminar ini telah melonjakkan nama PENA di peringkat negara serantau dan antarabangsa khususnya jiran yang paling dekat iaitu Thailand. Kerjasama ini bermula apabila PENA menjalinkan hubungan dengan Persatuan Penulis Thailand (Semakhom Nakhian Thai) untuk aktiviti sastera. Apabila PENA diundang untuk mengadakan bengkel bahasa Melayu di Prince of Songkhla University, pihak Faculty of Liberal Arts universiti terbabit mengambil usaha untuk melibatkan PENA dalam beberapa program pendidikan mereka dalam menjalinkan hubungan awal dengan pihak dari Malaysia.

Dari situlah hubungan terus berlangsung sehingga hari ini. Hasil daripada hubungan ini PENA telah berjaya menubuhkan Kelab Bahasa Melayu di Prince of Songhkla University dengan usaha daripada pensyarah bahasa Melayunya Wanida Tehlong. Saya melihat hubungan ini sebagai usaha untuk membantu perkembangan bahasa Melayu di Thailand, khususnya dalam wilayah Songkhla ini. Sememangnya bahasa Melayu mendapat sambutan yang menggalakkan daripada institusi pengajian tinggi di Songkhla. Terdapat empat universiti di Songkhla yang sekarang berminat untuk mengembangkan bidang pengajian bahasa Melayu.

Walaupun seminar dan program yang diadakan bersama dengan Faculty of Liberal Arts dijalankan dalam bahasa Inggeris dan melibatkan bidang bahasa Inggeris serta bidang lain seperti sains dan juga sains sosial, tetapi ini adalah satu-satunya cara untuk berhubungan secara rasmi dengan pihak universiti di Thailand, kerana mereka tidak tahu berbahasa Melayu dan kita tidak tahu berbahasa Thai. Namun dari sini, hubungan dapat dimulakan dan seterusnya dapatlah dilaksanakan program-program bahasa Melayu termasuk memperkenalkan sastera tradisional seperti syair, pantun, sajak dsbnya. Ia dapat dijalankan dengan rasmi dan mendapat dokongan pihak pentadbiran di sana. Jika tidak melalui hubungan sebegini, bahasa Melayu dan penggiat bahasa Melayu mungkin akan dipandang curiga lantaran konflik yang berlaku di empat wilayah selatan Thailand itu. Maka itu kami datang dan masuk melalui saluran rasmi dan mengkhusus kepada bidang pendidikan dan kebudayaan. Alhamdullilah kami disambut dengan amat baik oleh pihak universiti, NGO dan kerajaan Thailand.

Untuk masa ini, saya dimaklumkan bahawa tiada badan atau institusi dari Malaysia yang membantu secara konsisten dan jangka panjang pihak universiti di Thailand ini dalam usaha mengembangkan pengajian bahasa Melayu. Jika adapun ia hanya bersifat ad hoc. Saya dan Saleeh Rahamad membawa PENA untuk terlibat membantu pengembangan bahasa Melayu dalam kapasiti yang terhad di sini mungkin atas sedikit rasa kesedaran dan selebihnya adalah permohonan daripada rakan-rakan kami di Thailand yang meminta kami datang membantu program bahasa Melayu mereka. Abdul Razak Panaemale, Wanida Tehlong, Kamaruddin Esayah, Aminah Yasale, Harith Che Do adalah antara pensyarah di beberapa universiti di sini yang berhubungan rapat dengan kami di PENA dalam menggiatkan program-program bahasa Melayu.

Kami di PENA hanya mampu membantu sekadar yang termampu. Maka bantuan dan sumbangan pihak seperti ITNM sangat besar ertinya bukan sahaja kepada PENA tetapi lebih besar lagi kepada pihak-pihak yang berjuang mengembangkan pengajian bahasa Melayu di wilayah Songkhla ini.

Saturday, August 15, 2009

SAJAK DI GUNUNG LEDANG

Sdr Rusdi, sudah siap lama sajaknya. cuma tenggelam sekejap di bawah sajak 'dewi'


Kabut

Kau menyalahkan kabut
saat kita tidak dapat melihat matahari
di puncak gunung purba
yang menyimpan mitos sang puteri
langit adalah sayap suci
yang menebar di kanan dan kiri
kita; ruang putih syurga
apakah kau mampu melihat
wajahmu saat putih mengelilingi
hingga seluruh tubuh kita menjadi putih
seperti malaikat yang datang dari cahaya

kau masih menyalahkan kabut
saat kita tidak dapat lagi melihat rumput
di bawah kaki kita yang hanya memijak putih
dan kita mencari-cari misteri sang puteri
yang menginginkan cintanya
dalam semangkuk darah
dan titisan airmata
masih lagi kita tertanya
apakah cinta itu seperti kabut putih
atau hijau rerumputan
sedang kita tahu
bahawa cinta juga pernah
datang sebagai darah dan airmata

Kau masih ingin menyalahkan kabut
saat kita tidak lagi melihat cinta
di putih langit mahupun di hijau rumput
kerana darah dan airmata
telah menukarkan tubuh kita
menjadi cinta yang terpasak di batu


S.M. Zakir
Gunung Ledang
1 Ogos 2009

Wednesday, August 12, 2009

SECAWAN KOPI MANIS

Dewi

Ruang sejuk ini bukan kayangan
yang menumpahkan cetera
seorang raja pemilik kesaktian
yang mampu menewaskan
raksasa dan bota kerana mengikut mimpi
mencari puteri di negeri nan jauh
ia hanyalah ruang sejuk
tempat kita meneguk kopi
sambil menunggu pesawat
mengangkat kita ke langit

kau adalah dewi yang tiba-tiba
jatuh dari langit angan-angan
setiap lelaki yang tiba
membawa buntilan raga
dari hati yang sering jatuh dan luruh
dalam kayangan dewa dan dewi
kopiku terasa manis saat hatiku
jatuh dan mengacau gula di dalamnya

apakah setiap saat sang dewa
mampu memanah cintanya
menembusi jajaran pokok
untuk membuktikan kesaktian
demi merebut cinta sang dewi

aku tentunya lelaki yang tidak punya
panah dan busur yang mampu
memanah hati sesiapa
cuma mengharap seteguk kopi
menghilangkan dahaga dari perjalanan
yang lelah mengitari kota
yang penuh cinta, dewa dan dewi


S.M. Zakir
Bandung,
8 Ogos 2009

Saturday, August 8, 2009

ANTARA BANDUNG DAN JAKARTA





Angkutan yang menjadi pengangkutan umum di Bandung - murah tapi kena banyak bertanya dan bersesak.


Pada 05 Ogos 2009, saya dan Shamsuddin Othman berlepas ke Bandung untuk mengikuti Konferensi Internasional Kesusasteraan XX Himpunan Sarjana-Kesusasteraan Indonesia (HISKI). Kami cuma datang sebagai pemerhati dan penyokong kepada Saleeh Rahamad yang membentangkan kertas kerjanya. Selebihnya kami menjadi penyokong industri beli belah di Jalan Setiabudi, Chempelas, Jalan Riau, Pasar Baru, Jalan Merdeka, Cibaduyut, dan jualan buku di Palusari. Hingga poket di semua baju dan seluar kami - kering kontang (lebih-lebihnya saya sebab duit memang dah sikit).

Dalam perjalan selama 3 jam di atas kapalterbang saya telah menyambung dan menghabiskan buku Karen Amstrong A Short History of Myth. Di Bandung atau Indonesia umumnya saya melihat mitos menjadi sebuah sistem nilai yang mencirikan budaya,peraturan dan pegangan hidup. Mitos mewujudkan manusia sebagai homo logos, yang berdiri antara myth dan reason.

Saya mengambil keputusan untuk menikmati perjalanan kereta api dari Bandung ke Jakarta (berhenti di Gambir). Perjalanannya tiga jam. Mungkin ada yang tertanya, berapa banyak wang saya hingga sentiasa berjalan ke luar negara. Sebenarnya tak banyak. Saya mengamalkan perjalanan budget, kata orang. Tiket kapalterbang Air Asia KL-Bandung (atau Jakarta) RM430. Sampai di Bandung, cari hotel sederhana seperti Mutiara berhampiran Stesen kereta api dengan harga biliknya sekitar 240 ribu (sekitar RM80). Banyak hotel yang murah sekitar Stesen kereta api ini. Di sini hampir dengan Pasar Baru, nak beli belah barang murah ok la. Nak yang tiga bintang sekitar 300-500 ribu (RM120-150) ada Vue Palace atau Arion Hotel.

Nak Berjalan naik saja angkutan (van kecil dibuat macam bas mini). Tambang sekitar 2000 hingga 4000 rupiah saja (RM1-RM2). Naik teksi kurang2 20-40 ribu rupiah (RM7-RM15). Makan cari pusat beli belah, makanan di kiosk2 sekitar 10-30 ribu rupiah. Restoran nasi padang mahal kurang2 100 ribu rupiah makan dua orang (RM36). Sekali sekala boleh cuba makanan Sunda di restoran Ampera, sama harga dengan restoran Padang. Jadi sehari jika kongsi 2 orang semua sekali hotel, makan, berjalan cuma habis RM100 saja. Boleh beli tudung dan baju lagi di Pasar Baru. Duduk 4 hari 3 malam baru RM400 saja. Campur tambang RM900 saja la. Boleh beli barang sikit-sikit. Kalu pandai cari hotel murah dan makan murah, boleh jimatkan lagi. Bawa RM1000 jalan 2-3 orang pun dah cukup untuk 4 hari 3 malam. Nak selesa bawa lah RM1500, boleh pergi Tangkuban Perahu tengok tragedi Malim Kundang. Kalau setakat nak berjalan la. Kalau tujuan nak beli belah dan hal-hal lain, sendiri mau ingat la.

Masalah yang pakai duit banyak, sebab tengok barang di outlet Chempelas, Jalan Dago, Jalan Riau yang boleh gelapkan kepala otak. Cara mudah ambil satu hari untuk berjalan semua tempat tanpa beli apa2. Sudah dibanding harga, esok baru datang beli tempat yang paling murah. Kalau tidak dah beli nangis tak berlagu, di tempat lain harga barang yang sama murah 2 kali ganda. Beli kulit di Cibaduyut harus hati2 juga, ada kawan terkena yang palsu. Kulit apa bakar pun cair, kutil pun koyak. akhirnya tingal kat hotel, malu nak bawa balik. ada la kawan tu.. tapi ada juga kawan pergi Bandung beli alas kaki 10 ribu rupiah 2 helai, gelak kawan2 kat chow kit pun berlambak la bang.

Saya tinggalkan Saleeh dan Shamsudin di Bandung. Naik kereta api 50 ribu rupiah tambangnya terus ke Jakarta. 50 ribu (RM18) rupiah tu kelas eksekutif, air-cond, layanan makanan oleh pramugari seperti airasia. Perjalanannya 3 jam lalu bukit dan sawah yang sungguh cantik. Saja nak merayap. Atas kereta api pergi balik Bandung-Jakarta saya sempat habis separuh dari buku Slazoj Zizek Violence. Kata Zizek ekonomi bebas ini bukan melahirkan kapitalis tetapi golongan liberal comunist. Bill Gates, Soros dan sebagainya itu sebenarnya adalah komunis liberal. Mereka mewujudkan dana-dana bantuan kemanusiaan, membantu negara miskin tetapi dalam masa yang sama mengaut keuntungan pasaran bebas seperti industri maya, spekulasi saham dan matawang, perbankan dan sebagainya. Begitu juga negara-negara maju kapitalis yang mempunyai dua wajah, satu malaikat dan satu setan. Di Jakarta, dua wajah malaikat dan setan ekonomi bebas bergentayangan. Jarak antara kaya dan miskin amat jauh. Malaikat ketika mereka memberi pinjam, dan setan ketika mereka menyedut riba.

Dalam keretapi antara Jakarta dan Bandung, wajah ekonomi bebas menyelit di celah kolong, manusia hidup di timbunan sampah, bangunan kapitalis yang mencakar langit, pusat beli belah moden. Wajah setan dan malaikat ekonomi bebas berkontradiksi. Saya mencari pemahaman daripada apa yang dikatakan Zizek, "the wordless character of capitalism is linked to this hegemonic role of scientific discourse in modernity'.

Balik ke Bandung, saya menumpang di bilik Shamsudin. Tiga peristiwa besar di Indonesia. Pertama kematian Mbah Surip, penyanyi raggae rakyat marhaen. Kedua kematian WS Rendra, seniman besar Indonesia. ketiga, penumpasan Nordin Mat Top oleh pasukan elit Indonesia. Kes Nordin Mat Top memperlihatkan bagaimana dunia simulacra Baudrilard berfungsi. Media digunakan untuk 'memitoskan' penumpasan Nordin Mat Top. Tujuannya banyak, agenda politik domestik dan politik dunia Barat (mirip dengan cerita Bodies of Lies). Saya berkata kepada teman, "Tengoklah akhirnya nordin mat top letup diri dan mayat tak dikenali. Kes tutup". Apa yang saya katakan benar terjadi. Kalau saya bertaruh tentu sudah menang besar.

Besok merayap bersama Saleeh dan Shamsudin ke Pasar Baru dan Jalan Riau. Pukul 2.00 Malaysia daftar keluar hotel terus ke airport. Bertemu gadis Sunda yang mengheret kami ke kafenya, kebetulan seorang siswi jurusan bahasa dan sastera. Pelakon teater pulak. Saya umpan nak bawa jadi pelakon teater saya (terus semangat nak buat teater) lawan Rahimidin. Tapi kawan saya berdua pun minat juga nak jadikan 'pelajar'. Ada yang nak taja buat pasport lagi. Saya tak bawa kamera, jadi boleh minta gambar si dewi ini bersama kami dengan teman saya yang berdua itu. Tetapi jangan prasangka teman saya berdua itu semua baik dan berniat baik(termasuk saya la).

Atas kapal terbang 3 jam perjalanan itu saya habiskan buku Islam, Democracy and Western Values (Islam Liberal versi Malaysia?). Disusun oleh Al-Mustaqeem dan diterjemah oleh Aloysius Mowe, dibiaya oleh Konrad Adenaur Foundation. Saya tidak bersetuju dengan beberapa perkara di sini. Demokrasi adalah sama dengan Piagam Madinah dan nilai Barat seperti liberalisme dan civil rights adalah nilai yang sama dengan apa yang terkandung dalam al-Quran. Perlukan wacana? pada lain masa dan tempat, tetapi saya tentu ada hujah dan wacananya. Nilai Barat dan demokrasi sekular tidak ada dinnya, ia sekular. Macamana boleh sama?

Balik KL, ambil teksi untuk berkejar ke Majlis Menjelang 75 Tahun A. Samad Said. Saya sempat hadir dan membaca puisi. Undangan ITNM dengan CEOnya Khair Ngadiron yang merakyat itu tak mungkin saya tolak, walaupun masanya bekejar2. Balik rumah tidur mati. Bangun Subuh, saya terpinga ada suara budak, anak siapa pulak masuk bilik hotel ni. Tengok rupa, macam anak aku - oh saya di Malaysia, bukan di Bandung lagi.

GUNUNG LEDANG

31 Julai hingga 2 Ogos, saya, Shamsudin dan Rahimidin menyertai Amiruddin di program PPJ bersama DBP Wilayah Selatan dan Perbadanan Taman Negara Johor. Setibanya di Resort di kaki Gunung Ledang, ahli-ahli PPJ telah ada. Kami menyertai mereka dan berkenalan dengan Encik Aziz, pegawai Perbadanan yang bertanggungjawab ke atas program ini.

Resort yang indah. Merendam kaki di anak sungai yang mengalir air gunung sambil anak-anak ikan kelah menggigit kaki. Spa ikan di KL RM40 sejam. Di sini rendam lah berapa lama, percuma saja. Air gunungnya pula sejuk dan menyegarkan. Banyak khasiatnya.

Besok Sabtu, kami dibawa dengan trak dan pacuan empat roda ke puncak Gunung Ledang. kemudian berhenti di bangunan Telekom sebelum mendaki ke puncak kira-kira 20 minit. Puncak Gunung Ledang berkabus, jadi kami tidak dapat melihat apa-apa. Dalam perjalanan turun, Shamsuddin membawa saya melihat batu bersurat di atas Gunung Ledang. Ada tulisan jawi tua yang tidak dapat dibaca. Kata Persatuan Sejarah Johor, ia cuma vandalisme. Tapi kepercayaan (mitosnya) ia adalah batu bersurat yang ada sejak zaman empayar Melaka. Saya tidak ingin menjustifikasikannya. Tapi banyak mitos di Gunung Ledang ini. Kena tanya Shamsudin Othman, kerana dia orang Tangkak penduduk asal kawasan Gunung Ledang ini.

Malam ada baca puisi. Hebat dan indah puisi-puisi penulis Johor. saya fikir pihak perbadanan mengambil langkah yang positif dalam mempromosikan taman negaranya melalui program penulisan puisi yang mengangkat keindahan, sejarah dan mitos yang ada di taman-taman negaranya. Puisi-puisi yang dibukukan elok disebarkan kepada orang ramai. Ramai yang sebenarnya tidak tahu tentang kawasan pelancongan alam yang indah di taman-taman negara ini.

Mungkin banyak perkara telah ditulis oleh kawan-kawan. Jadi saya pulang membawa dua kenangan, pertama spa ikan dengan anak-anak kelah yang jinak. Dua, pokok-pokok herba yang mempunyai khasiat bermacam-macam dan nama bermacam-macam. Satu daripadanya Derhaka Mertua. kenapa diberi nama sedemikian, sila tanya Rahimidin Zahari.

Sayang, gambar-gambar yang saya ambil melalui telefon bimbit tak pandai untuk saya pindahkan ke komputer.

Monday, July 27, 2009

TAK ADA BEBAN BATU DIGALAS



Program PENA bersama Prince of Songkhla University di Hadyai. Sekarang saya melalui PENA telah menubuhkan Kelab Bahasa Melayu di Prince of Songkhla University di Hadyai. Leceh dan lambat nak tunggu badan bahasa dan idealog bahasa bekerja, jadi saya bekerja tubuh kelab bahasa Melayu. hentam sajala labu. Ini juga bukan kerja saya sebenarnya, saja seronok nak pikul beban.


Saya mencari beban yang tak sepatutnya digalas. Minggu ni adalah minggu yang begitu memeningkan. Ada tiga artikel berat terpaksa ditangani kerana janji seorang penulis yang rasa dia boleh tulis apa saja. Pertama, artikel 'Fitrah dalam Mitos Mana Setangginya dan Intan yang Tercanai'. Sedang ditulis dengan kepeningan yang berputar-putar untuk memahami teater Cikgu Noordin Hassan yang baru dipentaskan. Ramai yang bertanya 'mana fitrahnya?'. Tetapi saya menemui fitrahnya walau terpaksa berulang tiga kali ke Kinokuniya mencari buku Mythologies oleh Roland Barthes dan A Short History of Myth oleh Karen Armstrong. Buku-buku yang sedia ada dalam simpanan saya tidak cukup memuaskan hati untuk melihat the deciphering of semiology dalam strukturalisme Ferdinand de Sausare, dan myth as a semiological system. Ada fitrahnya di situ. Terima kasih juga kepada Rahimidin yang mencuci kabut di kepala saya dengan tafsiran berkaitan suasana politik Malaysia tahun 1999. Saya berhenti sekejap dan sekejap lagi artikel ini akan saya siapkan. Peningnya buat saya terfikir-fikir kedai urut kaki.

Kedua, artikel 'Pemikiran Pascakolonial dalam Sajak Tiga Penyair Malaysia' yang saya bentangkan di UPSI. Saya bercadang untuk menambah beberapa hal dan telah dijanjikan untuk diberikan kepada penerbitan jurnal. Zaen, Rahimidin dan Shamsudin saya lihat sebagai mewakili penyair dekad 90-an yang menyambung tradisi kepenyairan Malaysia yang agak terputus pada tahun 1980-an. kajian pascakolonial membuatkan sajak Rahimidin dan Shamsudin yang 'Islamik dan sufistik' jadi sekular seratus peratus. Rasa berdosa pula saya, tapi memang pun tidak lengkap kerana Islam juga adalah inti kepada pascakolonial. Maka saya perlu memperhalusi konsep Shathiyat, iaitu fenomena shath dalam tradisi sufistik yang menghasilkan konsep tentang keindahan. Ia boleh dihubungkan dengan pascakolonial melalui pembinaan peribadi baru Islam bagi menolak culture imperialism.

Ketiga, paling berat sebab saya tak menemui tajuk dan fokusnya lagi ialah perbandingan Bilangan Fu novel Ayu Utami dan Bedar Sukma Bisu novel Faisal Tehrani. Saya berjanji juga untuk seorang editor jurnal dan kena siapkannya, tapi tak tahu bila siapnya. Sebenarnya ini adalah perbandingan yang menarik. Bilangan Fu Ayu Utami ialah sebuah penggunaan mitos dan sejarah bagi menolak agama sementara Bedar.. Faisal adalah penggunaan mitos dan sejarah bagi menarik kepada agama. Bilangan Fu adalah mitos daripada mata seorang atheis sementara Bedar... adalah mitos daripada mata seorang agamawan. Ayu Utami cuba menjadi Sam Harris dalam End of Faith atau Richard Dawkins dalam The God Delusion, menjadi atheis baru di Timur. Bilangan Fu memperkenalkan Spritual Kritis iaitu mempersoalkan setiap agama (macam Islam Liberal la) dan mencari agama bumi iaitu kepercayaan animisme kuno yang dikatakan sebagai agama asli. Agama lain Islam, Kristian, Buddha, Hindu disebut sebagai agama imigran dan agama langit yang memaksakan hukum. Memang saya sedang mencari sudut yang menarik, tapi aduh mak banyaknye buku nak kena rujuk dan baca balik.

Saya seperti selalu saya katakan kepada kawan-kawan, "Apa kerja aku buat kerja ilmiah ni? Ini bukan kerja aku, ini kerja orang universiti. Kerja aku tulis fiksyen dan berjalan ke Thailand ke Indonesia ke (itu je la tempat boleh pergi dengan duit tulis artikel). Saya memang sedang tulis novel, yang tak siap-siap sebab sibuk buat kerja yang bukan kerja saya. aduh peningnya. nak berhenti rasa sayang, jadi tulislah, seronok juga dapat pusingkan otak ligat-ligat ni. hentam sajala labu. Tapi ops, kena relaks dulu, start keta pi urut kaki sat. ada kawan nak ikut jom. ala jangan cepat menghukum, jantan urut bang. Ini Ayu Utami marah, agama langit hanya memaksakan hukum. Tolak jangan terima, saya tolak Ayu Utami. ah lega kaki dah diurut...

Sunday, July 19, 2009

PELBAGAI CERITA DALAM 2 MINGGU





Di Universitas Negeri Jakarta sebagai pemakalah membicarakan karya Malim Ghozali PK. Seusai acara 'hilang' membawa diri di rantau orang.


Sepanjang dua minggu ini agak sibuk dengan pelbagai aktiviti kecil. 11 Julai saya diundang ke program bualbicara Perpektif yang dikendalikan oleh Syed Faradino. Bersama saya Prof Rahman Shaari, Puan Izzah Aziz dari DBP dan Naffi Mat dari UPM. Tajuknya Pembelajaran Sastera di Sekolah. Tentunya saya mengatakan bahawa pembelajaran sastera di sekolah sekarang ini adalah silap dan membosankan. Murid2 sepatutnya dibawa untuk mendengar cerita dan berseronok dengan cerita tetapi sebaliknya dipaksa-bebankan untuk menghafal segala teori dan struktur apa itu plot, latar, tema, watak, personifikasi, metafora yang membosankan. akhirnya sastera menjadi elit, payah dan membosankan.

12 julai pula menjadi tamu Radio 24 rancangan profil kelolaan Tuan Asmawi. Hanya bualan biasa tentang penglibatan dalam sastera. Tetapi yang menariknya saya dapat bertemu Tuan Asmawi yang ramah dan mesra. 15 julai masuk pula rancangan nada puisi siaran 180 RTM di Astro. Pengarahnya kebetulan temannya Pok Ku. Bercakaplah pula saya tentang puisi. Saya tak sedia apa-apa skrip sepertimana mana-mana bualan sebelum ini. Apa yang ditanya, saya jawab. Kalau dahulu saya tentunya menggigil dan kosong kepala apabila berdepan dengan situasi bual di hadapan khalayak, tetapi sekarang bak kata Saleeh Rahamad 'pantang diberi mikrofon'. Kalau tak dihenti, tak berhentilah saya bercakap. Saya malas bercakap, tapi kalau bercakap susah nak berhenti.

Sebelumnya, sempat menyaksikan Intan Yang Tercanai karya Noordin Hassan. Bermacam pandangan diberikan oleh kawan2. Saya duduk di sebelah Faisal Tehrani malam tu. Keluar pula asap kemenyan berkepul2 di bangku kayu sebelah saya, pening dan sesak dibuatnya. Saya kata kepada Faisal, 'apa keja si wahab ni buat asap kat sini.' Banyak pemikiran dan tafsiran dalam teater ini, tapi pengarahannya tak cukup 'ruang' untuk membawanya ke pentas.

16 julai saya bersama Rahimidin dan Hanafi Ibrahim bertolak pula ke Kuantan Pahang untuk menjadi juri deklamasi puisi dan syair. Saya pada mulanya sudah mahu menolak, tetapi Rahimidin telefon, "sheikh kalu ada jab kebudayaan telefon, jangan tolak." Nak kata, cakap Rahimidin macam 'fatwa' tak adala sampai ke situ, tapi kalu Rahimidin dah kata terima, saya henjut sajalah. Tapi sebenarnya saya juga pernah terlibat untuk menukar format sayembara puisi yang digunakan sebelum ini. Cara dan gaya baca yang sangat beku (rigid) dengan nada yang sama monotanaus dari zaman dulu sehingga kini seolah-olah itulah satu-satunya cara dan nada untuk baca puisi kebangsaan, sangat saya tentang. Saya telah banyak menyaksikan acara baca puisi di luar negara. Banyak perkara yang perlu diubah dalam format sayembara puisi ini.

Baiknya, apabila saya meneliti skema pemarkahan - beberapa cadangan yang saya dan beberapa teman cadangkan dalam mesyuarat beberapa tahun lepas, ketika JKKN mahu mengambilalih penganjuran ini dari GAPENA dilihat telah diambilkira. Begitu juga kewujudan pertandingan syair yang pernah saya suarakan secara lisan kepada pegawai yang terbabit, kini telah dilaksanakan. Saya tahu apa yang hendak dipilih dalam pertandingan puisi dan syair mengikut apa yang pernah saya suarakan dalam mesyuarat untuk mengkaji semula format sayembara. Selebihnya adalah kepakaran Rahimidin dan Hanafi yang arif tentang penguasaan teks, nada serta bentuk sajak dan syair. Keputusannya tentu tidak memuaskan hati semua orang dan memang tidak dijangka sama sekali. Ini adalah kerana kami juga berusaha untuk membawa 'bentuk baru' yang keluar daripada kerangka aliran lama. Malamnya kami dijamu olah teman-teman di Pahang dengan ikan bakar di Tanjung Lumpur.

Dalam ke sana ke sini, keluar berita Jakarta dibom, tragedi Teoh Beng Hock dan MU di Bukit Jalil. Politik terus kotor, dan di mana-mana pun ada politik ini. Di bangunan televisyen, di bangunan radio, di sayembara puisi, dalam dunia sastera, dalam teater, dunia sukan bahkan kedai-kedai makan di tepi jalan dan tepi sungai. Saya mengambil kesimpulan bahawa manusia tidak akan bebas daripada politik kerana manusia itu sendiri adalah haiwan politik.

Thursday, July 9, 2009

MARI BERLAPANG DADA

Semua orang menulis tentang ppsmi. Saya meninjau blog kawan-kawan dan isu ppsmi membawa pelbagai perasaan kawan-kawan yang mencintai bahasa Melayu dengan sepenuh jiwa mereka. Saya seperti sajak Latif Mohiddin (yang saya ingat2 lupa), lebih kuranglah bunyinya, "Bila orang duduk, aku berdiri, bila orang berdiri aku duduk". Jadi saya tidak mahu menulis panjang apabila semua sudah menulis tentang ppsmi.

Cuma ada beberapa perkara sahajalah sekadar bersantai. Terdapat ibu bapa (dalam akhbar Star)yang kecewa dengan keputusan mansuhkan ppsmi ini menyatakan akan memasukkan anak-anak mereka ke sekolah antarabangsa dan sebahagian ibu bapa elit di Johor bercadang akan menghantar anak-anak mereka bersekolah ke Singapura. Saya cadangkan kepada ibu bapa ini agar lebih baik bagi mereka bukan sekadar memindahkan anak mereka ke luar negara tetapi mereka sendiri juga lebih baik pindah sahaja keluar dari Malaysia.

Satu lagi kelucuan dari GAPENA yang terlalu ghairah hendak mengangkat diri, terlalu berlebih-lebihan sehingga hendak mengadakan kelas tuisyen bahasa Inggeris di kampung-kampung. Saya tidak dapat bayangkan bagaimana AJK Gapena mengajar bahasa Inggeris di kampung2. Saya bukan mempertikaikan kebolehan berbahasa Inggeris mereka tetapi seperti kata teman saya Zainal Rashid Ahmad 'apa ke jadahnya' gapena nak mengajar bahasa Inggeris di kampung2. Ramai lagi guru bahasa Inggeris yang memang kerja mereka berkenaan pedagogi pendidikan dan pengajaran tata bahasa boleh membuat kerja itu. Lebih baik lah kerja itu diberi kepada PAGE yang berjuang untuk bahasa Inggeris itu.

Isu Gapena ini moralnya ialah janganlah terlalu berkhayal bahawa kejayaan memansuhkan ppsmi ini adalah semata-mata daripada usaha mereka. Bagi saya GMP di bawah Hassan Ahmad dan A. Samad Said disertai oleh Abdullah Hassan, Shahrir Md Zain, Hasni Abbas, Dinsman, Puan Ainon, Suhaizan Kaat, dibantu oleh Persatuan Mahasiswa Islam dan sebagainya lebih memainkan peranan besar dalam keputusan ini. Di samping Ungku Aziz, Ishak Haron, Awang Sariyan dan sebagainya yang cukup berani dan konsisten dalam perjuangan ini.

Apabila Gapena memperkecilkan GMP yang berarak di jalan dan menyindir bahawa golongan intelektual seperti mereka (Gapena) tidak berarak di jalan (suara Tengku Alauddin dan beberapa orang AJKnya) saya jadi tersenyum. Apakah GMP bukan golongan intelektual. Dato Dr Hassan Ahmad, Prof. Dr. Abdullah Hassan, Prof. Dr. Shahrir Md Zain dan tak perlu saya senaraikan golongan super intelektual yang terlibat dalam perarakan bersejarah itu (saya pun tidak ada dalam perarakan ini kerana ada urusan di luar KL, menyanjung amat tinggi keberanian GMP dan mereka yang berarak).

Tulisan ini bukanlah hendak memecahbelahkan para pejuang bahasa tetapi seperti yang saya pernah katakan kepada JK PENA, dalam perjuangan yang menuju kepada matlamat yang sama, janganlah sekali-kali kita memperlekehkan sesama kita. Setiap orang mempunyai cara dan keupayaan yang berbeza, jadi hormat-menghormatilah.

Kepada teman-teman, janganlah menjadikan 'kejayaan atau kemenangan' (belum pasti sebenarnya) sebagai medan untuk kita mendabik dada dan menyerang mereka yang dianggap tidak bersama. Pernah seorang ajk Paksi menolak A. Samad Said daripada diangkat dalam Paksi kerana didakwa tidak membuat pendirian, tetapi akhirnya malu sendiri apabila A. Samad Said lah orang yang bermatian di barisan hadapan dalam perjuangan ppsmi ini. Lupakanlah kesalahan orang lain tetapi lihatlah kepada diri sendiri untuk menjadikan diri tidak takbur. Lihatlah kepada sejarah Islam, apabila Rasulullah menakluki Makkah, baginda bukan sahaja memaafkan kaum musyrikin bahkan memuliakan Abu Suffian yang menjadi ketua kaum musyirikin itu. Tidak bolehkah kita mengambil pengajaran daripada itu.

Saya lebih suka duduk apabila semua orang berdiri, dan berdiri apabila semua orang duduk...

Thursday, July 2, 2009

MELAYU PERNAH PUPUS DALAM SEJARAH




Bandar Ho Chin Minh (Saigon) yang dahulunya terletak dalam wilayah kerajaan Melayu-Campa Pandurangga yang kini telah pupus. Tidak terlihat lagi sebarang tanda pernah wujudnya Melayu di situ.

Bersama teman-teman PENA di sempadan Kemboja-Vietnam dalam perjalanan dari Saigon pulang ke Phnom Penh. Terselit seorang gadis khmer yang bernama Sri Phea... Sepotong Cinta di Dunia Angin...




Semalam pada 2 julai 2009, saya diajak oleh Nazmi ke Forum Ketamadunan yang dianjurkan oleh Akademi Kajian Ketamadunan di Kolej Dar al-Hikmah Sungai Ramal, Kajang. Kami bertemu di Bangi, di kedai makan Belauk. Biasalah Nazmi, kalau tak makan bukan Nazmi namanya. Kemudian kami satu kereta bertolak ke Dar al Hikmah. Kami tiba awal, belum ada orang lagi. Selepas isya baru forum dimulakan.

Syarahan yang diberikan oleh Prof Madya Dr. Mohamad Zain Musa dari ATMA UKM dengan tajuk 'Hubungan Keagamaan Kelantan-Campa'. Dr. Mohamad Zain merupakan Melayu-Campa yang dilahirkan di Kemboja sebelum berhijrah dan menetap di Malaysia beberapa puluh tahun yang lepas. Beliau merupakan lepasan Sorbone di Peranchis.

Saya telah lama membaca dan mengikuti sejarah kerajaan Melayu Campa yang mula wujud kurun ke-2 Masehi itu lagi. Campa adalah sebuah kerajaan Melayu pesisiran yang besar terletak di Vietnam Tengah. Dua pertiga daripada negara Vietnam hari ini suatu ketika dulu adalah sebuah wilayah Melayu-Campa. Bahkan tapak arkealogi tertua yang membuktikan wujudnya kebudayaan gangsa Hoabinhian atau Dong Song sekitar 30,000 tahun dahulu di utara Vietnam itu sebenarnya terletak di sekitar Hue, kota lama pusat kerajaan Campa. Ini menunjukkan bahawa kebudayaan yang tertua di Asia Tenggara itu adalah kebudayaan Melayu.

Kerajaan Campa berdiri kukuh sebagai empayar kelautan yang kuat sehinggalah berlaku tabii alam yang menyaksikan kejatuhannya akibat pertelingkahan sesama sendiri dan serangan daripada orang khmer dari barat dan paling hebat serangan Annam (Viet) dari utara. Akhirnya pada 1471 ibu negara Campa iaitu Vijaya dikalahkan dan diduduki oleh orang Viet untuk selama-lamanya. Kerajaan Campa musnah apabila wilayah Campa terakhir di Vietnam Selatan iaitu Pandurangga diduduki oleh orang Viet yang menjadikan Ho Chi Minh (Saigon) sebagai kotanya. Kerajaan Campa pupus, begitu juga Melayu Campa bertebaran membawa diri dan akhirnya menetap di Kemboja sehingga hari ini. Sehingga hari ini orang Melayu-Campa bersama kerajaan besar mereka dahulunya boleh dikatakan pupus dari Vietnam. Keseluruhan Vietnam diduduki oleh orang Viet yang merupakan penjarah dari utara yang mengambilalih kerajaan Melayu di situ.

Sejarah Campa membuktikan bahwa Kerajaan Melayu dan orang Melayu pernah pupus dari sejarah. Bahasa Melayu Campa yang merupakan induk kepada bahasa Melayu hari ini, dengan perkataan kam pong (lahirnya Kampuchea) adalah perkataan kampung yang membawa makna petempatan, riak yang bermaksud ombak dan sebagainya dilihat mempunyai hubungan geneologi dengan bahasa Melayu kini menjadi bahasa kuno dan bahasa pedalaman di Vietnam dan Kemboja (mungkin terjadi kepada bahasa Melayu 100 tahun lagi atau lebih awal dari itu).

Satu kenyataan yang sangat berharga disampaikan oleh Dr. Mohamad Zain ketika menamatkan sesi perbincangan ialah, "Kita perlu berhati-hati dalam membuat sesuatu dasar kerana penting bagi kita untuk mengkaji potensi jiran kita menjadi musuh kita." Itu adalah kata-kata daripada seorang yang mewakili ceritera bangsa Melayu yang pernah pupus dari sejarah akibat penjarahan dari jirannya.

Entah mengapa saya terfikir tentang 1Malaysia...

Wednesday, July 1, 2009

1MALAYSIA DITOLAK OLEH SASTERAWAN

Kekalutan untuk mencari definisi 1Malaysia kini melanda dunia seniman apabila kegiatan kesenimanan ini juga perlu berlandaskan 1Malaysia. Pemahamaan kosmetik tentang iMalaysia ini ialah mesti ada Melayu, Cina, India dan lain-lain etnik. Maka ditempellah wajah-wajah Melayu-Cina-India bagi melengkapkan syarat 1Malaysia. Hal ini sebenarnya hanya mengulang-ulang cara lama menggambarkan hubungan yang palsu antara kaum, namun pada hakikatnya hati setiap kaum itu tidak pernah ingin bersatu dan sentiasa hidup untuk memperjuangkan kepentingan kaum masing-masing. Kita hanya mencipta shot demi shot untuk hubungan yang palsu itu.

Pertamanya, mengapa perlu bersusah payah menghabiskan berjuta ringgit untuk slogan 'bodoh' najib itu. Najib memang terkenal sebagai seorang manusia yang tiada visi, lalang, dan hipokrit. Falsafah utama Najib ialah 'Buat dulu, fikir kemudian'. Slogan 1Malaysia inipun datang daripada maxim dungu 'buat dulu, fikir kemudian itu'.

Keduanya, sikap tidak konsisten najib bercakap tentang 1Malaysia tetapi memberi bantuan untuk memperkasa sekolah jenis kebangsaan Cina. Sampai kiamat perpaduan tidak akan wujud secara tulen jika negara ada sekolah berdasarkan kaum, dan bahasa kaum yang boleh digunakan melampaui bahasa kebangsaan. Sistem sekolah venakular inilah yang menjadi punca utama kepala polarisasi kaum.

Ketiganya, mengapa orang Melayu sahaja yang harus memikirkan untuk hidup bersatu padu dan memberi hak mereka kepada orang lain demi keadilan yang palsu itu. Mengapa tidak semua kaum belajar memberi hak mereka demi keadilan untuk semua. Ketika orang Melayu berkorban memberikan hak mereka, kaum tertentu sibuk mengumpul kekayaan mengejar kepentingan diri. IMalaysia kemudian menjadi flatform baru untuk meminta 'hak' orang Melayu dan mencari kekayaan yang tidak cukup-cukup untuk diri mereka.

Keempatnya, mana ada negara maju hidup dengan slogan-slogan palsu, dungu dan tidak berguna itu. AS, Eropah, Jepun, Korea semua mana habis juta-juta untuk mempropagandakan slogan. Hanya Hitler saja yang buat begitu, dan zaman itu sudah terlalu lama berlalu. Apakah otak politik kita masih berada pada zaman Hitler.

Akhirnya, satu pertemuan di sebuah institusi baru-baru, semua sasterawan, budayawan dan intelektual hadir mengambil kesimpulan bahawa 1Malaysia hanyalah retorik politik, untuk kepentingan politik perkauman, dan menyelamatkan kuasa politik di hujung tanduk. Tidak ada kepentingan dan manfaat pun kepada rakyat kerana Perlembagaan Malaysia sudah cukup lengkap dan sempurna bagi mendiri dan membangunkan sebuah negara bangsa yang bersatu padu.

Jika Perlembagaan ini tidak dicemari oleh UMNO yang melanggar akta 152 dengan membuang bahasa Melayu melalui PPSMI, melanggar pelbagai akta lagi dalam Perlembagaan termasuk mengurangkan kuasa Sultan Melayu, dan sebagainya. Sebuah Malaysia bukan 1Malaysia telah lama berdiri sebagai sebuah negara yang kukuh perpaduannya berlandaskan Perlembagaan Malaysia.

Monday, June 29, 2009

TANPA KEKERASAN KARYA ADALAH PEMBOHONGAN



Dua butir batu yang dikatakan tempat pertemuan Sultan Agung dan Nyi Roro Kidul Ratu Laut Selatan (ratu alam ghaib) di Pantai Parangtritis, Jogja. Mitos mempunyai hubungan yang unik dengan politik dan kekuasaan.
Kepercayaan mengatakan bahawa siapa yang memakai baju hijau dan mandi pada malam jumaat kliwon akan hilang diambil Nyi Roro Kidul.


Shamsudin Othman bertanya kepada saya kenapa karya saya kebelakangan ini banyak mematikan watak ptotagonis. Merujuk kepada cerpen saya Kisah Sebuah Pokok, tanya Shamsudin mengapa watak itu perlu mati. Kata Shamsudin, karya saya menjadi monotonus dengan pengakhiran yang sama (protagonis mati) dalam beberapa buah cerpen.

Selamba saya menjawab, "Saya sedang mengaplikasikan aliran theatre of cruelty. Tanpa kekerasan atau kekejaman, cerita adalah palsu."

Shamsudin menjawab, "Ya, theatre of cruelty - tanpa kekejaman semua karya adalah pembohongan."

Saya menjawab, "Tau tak apa."

Saya sebenarnya tidak merancang dan mengatur untuk memasukkan mana-mana aliran dalam cerpen saya. Ia hanya mengalir masuk dan banyaknya berlaku secara kebetulan. Sepertimana dalam Sajak-sajak Petualang: Manusia Mimpi. Komen seorang teman,"Berapa ratus kau punya sepi dan sunyi dalam sajak ni." Ia turut disedari oleh seorang lagi pembaca. Saya terpinga, "Ya ke?" Sememangnya saya tidak perasan langsung. Sebagaimana saya tidak perasan pun bahawa semua watak saya mati.

Mungkin saya tanpa sedar sedang memasuki jiwa Antonin Artaud, pengasas faham theatre of cruelty? Tetapi saya tertarik dengan jalur faham ini sebagaimana saya tergoda dengan Sumpah si Marquez dan jiwa bawah tanah si Dostoyeski. ToC antirealisme, dan menyeru perubahan yang meruntuhkan strutktur konvensi. Ia menjadikan seni sebagai 'wabak' yang mencuci masyarakat moden daripada segala kehodohan politik. ToC menyerang politik sebenarnya, kekejaman dan kekerasan yang dilagangkan sebagai kekuatan untuk menentang politik.

Saya sememangnya sedang membenci politik yang membelit dan membohong ketika ini. Maka saya sedang menentang kebejatan politik ini dengan kekerasan dan kekejaman seni saya. Benarkah apa yang saya katakan ini?

Tidak pasti. Tetapi percayalah saya mempunyai karya yang lebih keras dan kejam tentang politik dalam kepala saya - Jangan percaya. Kerana saya tidak berjanji di sini.

Dan mungkinkah selsema babi ini juga wabak yang diturunkan untuk mencuci dunia serba kotor sekarang ini, dengan kekerasan dan kekejaman maha seni?

Kegilaan apakah yang dimiliki oleh para seniman...

Monday, June 22, 2009

BACA PUISI PENA 3 JULAI 2009

Pada malam HSKU, ketika para pemenang dan panel sibuk beratur di belakang pentas, Pak Samad membacakan puisi yang keras 'meludah' Mahathir yang disebut sebagai Peludah Bahasa. Mahathir ialah satu sosok yang tidak boleh dimaafkan dalam soal maruah bahasa Melayu. Mahathirlah p...m.. yang menghancurkan bahasa Melayu. Manusia hipokrit terbesar dan tidak pernah tahu malu di atas apa yang dilakukannya. Kita harus meraikan keberanian A. Samad Said. Ayuh lahirkanlah tulisan dan sajak untuk meraikan keberanian Pak Samad 'meludah' Mahathir ini.

Untuk Shamsudin dan Lutfi yang mengutuk saya kerana berdiri ketika Mahathir berjalan masuk. Sebenarnya saya hanya menghormati majlis utusan (he he, alasan murahan) dan bukannya menghormati Mahathir. Tetapi saya sudah cukup menyumbang dalam membelasah Mahathir ini. Sebuah majalah telah ditutup kerana tulisan saya tentang Mahathirisme. Saya juga telah lanjutkan kecelakaan Mahathirisme ini dalam sebuah tulisan di Harakah. Cuma cita-cita saya untuk menulis sebuah buku yang tajuknya 'Kecelakaan Sejarah Bahasa Melayu' sahaja yang masih belum terlaksana.

Tetapi pada 3 julai 2009 sempena majlis baca puisi Pena saya akan membacakan sebuah sajak untuk mahathir si peludah bahasa ini. Datanglah beramai-ramai ke Rumah PENA pada 3 Julai 2009 (jumaat malam) jam 8.00 malam.

Saya syorkan kita ramai-ramai baca sajak tentang bahasa Melayu dan meraikan keberanian Pak Samad. Datanglah teman-teman kita baca sajak bahasa, sempena mengingati kecelakaan sejarahnya di tangan Mahathir Mohammad.

Sajak saya untuk si tua kutuk peludah bahasa mahathir p...m..

Ular yang Menjalar di Dalam Selimut

Pagi ini ada seketul udara
turun dari lubang kecil di atas jendela
menjalar seperti ular; meliuk ke bawah
lalu menyelinap masuk ke dalam selimut
seorang lelaki tua yang terkedang
memandang siling biliknya
mencari wajah dunia yang pernah dipunyainya
suatu ketika tangannya pernah menjadi ular
seakan-akan seketul udara yang menjalar itu
menyelinap masuk ke setiap rumah manusia
dan meragut kata-kata bangsanya dengan bisa
daripada kuasanya; dan memusnahkan suara
dari lidah bangsanya dengan bisa
daripada kuasanya; dan mencabut bahasa
dari ruh bangsanya dengan bisa
daripada kuasanya
ah, sejarah suka memutarkan
cerita yang sama; udara menjadi ular
tangan menjadi ular kuasa menjadi ular
jendela yang tidak tertutup menjadi
seperti neraka yang memanggil
ular yang menjalar di dalam selimut
seorang lelaki tua yang masih terkedang
mencari tangannya yang pernah menjadi ular
seketul udara turun dari atas jendela
menjalar seperti ular menyelinap ke dalam selimut
seorang lelaki tua yang terkedang
memandang siling

S.M. Zakir
18 April 2008
Bukit Jalil

Friday, June 19, 2009



Cucu 'Sultan Hemengkubuwono' bersama isteri dan anak-anak di Istana Kesultanan Solo.


Hadiah Sastera Utusan-ExxonMobil baru selesai semalam, 19 Jun 2009. Alhamdulillah dan terima kasih kepada semua. Pertama kali saya menerima anugerah puisi. Tempat utama pula, memang saya tak pernah menjangka... tak menjangka nak jadi penyair. Sekarang dah jadi penyair. Penyair muda pulak tu (sebab baru menulis puisi). Sebenarnya saya berminat membaca puisi sejak dulu. Iqbal, Tagore, Rumi, Usman Awang, Latif Mohidin, Baha Zain memang sejak dulu saya membaca karya-karya mereka. Cuma saya lebih menumpukan kepada penulisan prosa (cerpen, rencana, dan sebuah dua novel remaja dahulunya). Itulah ceritanya.

Kedua, saya menerima anugerah untuk rencana sastera. Sebenarnya kalau tidak kerana Luqman Hakim, saya tidak akan menerima pun anugerah ini. Bahkan tidak menulis pun rencana itu. Luqman yang meminta dan kemudian memaksa saya menulis rencana. Ketika itu Luqman masih di Utusan. Entah bagaimana Luqman telefon kata dia diminta isi ruang rencana untuk Mingguan Malaysia. Luqman minta (paksa) saya tulis dan siapkan dalam masa sehari dua itu juga. Saya pun menulis kerana Luqman minta. Rencana itu panjang, jadi disunting lagi oleh Luqman. Maka tersiar rencana itu dengan suntingan yang cukup kemas dan profesional oleh Luqman (walaupun aku suka kutuk si Quek ni, tapi bab kerja dan penulisan aku memang kena puji dia, tapi tak boleh lebih sangat.. kembang pulak si manok ni). Dahulu pun sebuah rencana yang menerima anugerah(orientalisme, weltliteratur, Gharb Zadegi...) pun 'dipaksa' oleh Luqman. Dua-dua rencana saya yang menerima anugerah adalah kerana jasa Luqman 'memaksa' saya. Dan banyak daripada rencana dan cerpen dahulunya juga tersiar adalah kerana jasa Azman Ismail. Setelah kedua-duanya keluar Utusan, kerja penyuntingan karya itu diambilalih oleh Ku Seman. Banyak jasa Ku Seman dalam penulisan saya kini. Saya bukan seorang yang rajin, jika tidak ada editor-editor yang 'memaksa' ini saya lewa dan tidur saja.

Jadi, di sini sebenarnya penulis-penulis yang menang anugerah perlu banyak berterima kasih dan mengingati jasa editor yang menyiar dan adakalanya bersusah payah menyunting karya mereka untuk memadati ruang yang terhad itu. Cerpen saya Moluska juga panjang, tetapi disunting dengan baik oleh Ku Seman. Akhirnya disiar dan menerima anugerah utama. Begitu juga cerpen terbaru Masjid, juga disunting dengan baik oleh Ku Seman sebelum disiarkan. Azman Ismail, Ku Seman, Luqman dan dahulu Noor Azam Shairi merupakan editor yang berpengalaman dan cukup kemas serta baik dalam penyuntingan. Dan apabila ia diterbitkan untuk menjadi antologi, Kak Azah (Puan Nor Aziz Aziz) dan Rodzlan pulalah bertungkus lumus menyuntingnya. Kak Azah sebenarnya cukup banyak berjasa kepada HSKU ini. Beliau adalah orang yang sejak dulu (bersama editor lain di UPND) menjadi insan di belakang tabir dalam memastikan antologi HSKU terbit dengan kemas dan menarik.

Saya bercerita khusus untuk ruang HSKU. Editor di media lain juga, DBP, Berita Harian dan sebagainya juga begitu, banyak memainkan peranan belakang tabir dalam kejayaan penulisan para penulis. Penulis mungkin menerima limpahan glamornya pada malam anugerah itu. Tetapi manusia yang di sebalik kejayaan mereka seperti editor, panel hakim dan penganjur hilang di sebalik kegemerlapan penulis.

Saya adalah seorang yang cukup menghormati para editor dan panel hakim, kerana saya juga pernah menjadi editor dan panel hakim (untuk hadiah lain). Jadi saya tahu dan cukup maklum betapa rumitnya kerja insan-insan ini dalam memastikan karya dan para penulis muncul sebagai yang terbaik.

Untuk itu sekalung tahniah dan ucapan terima kasih kepada insan-insan berjasa di belakang tabir kejayaan para penulis. Walaupun penulis adalah berhak ke atas gemerlapan anugerah kerana mutu karyanya, tetapi tanpa insan-insan di belakang tabir ini belum tentu mereka dapat bergemerlapan dengan segala kemasyhuran itu. Jaza Allah Kairan Kathira.

Saturday, May 30, 2009

SAJAK-SAJAK PETUALANG: MANUSIA MIMPI



Gambar berbasikal di Pelabuhan Sunda Kelapa Jakarta.



Saya dan Rahimidin Zahari sempat menerbitkan buku puisi sebelum Perhimpunan Penulis Muda tempoh hari. Jadi dapatlah dibawa ke majlis tersebut. Alhamdulillah, terjual agak banyak juga. Rahimidin dengan kumpulan puisi Perjalanan Salik. Sementara saya dengan kumpulan puisi Sajak-sajak Petualang: Manusia Mimpi.

Sajak-sajak saya adalah satu rakaman daripada perjalanan yang dibuat di luar negara beberapa tahun kebelakangan ini. Saya memikirkan untuk mencatat pengalaman saya berjalan ke beberapa buah negeri di Asia Tengara dan China. Jadi saya masukkan juga gambar-gambar perjalanan di negara-negara tersebut.

Ini adalah kumpulan puisi kedua saya (lebih diterbitkan untuk sekadar mencatat kenangan bagi diri sendiri) selepas kumpulan puisi Memburu Malaikat yang diterbitkan secara suka-suka. Saya tidak mempunyai sebarang perancangan dan tujuan yang besar dalam usaha menerbitkan kumpulan puisi ini. Kerana ia lebih diterbitkan untuk mencatat pengalaman-pengalaman 'petualang' dalam bentuk puisi.

Kumpulan puisi saya boleh dibeli melalui Ujana Ilmu (kedai buku maya Nisah Haron). Atau juga boleh hubungi saya melalui smzakir90@gmail.com. Harga RM15 sahaja, cukup-cukup untuk menampung kos penerbitan. Ok la.

Monday, May 25, 2009







Turut hadir Sharifah Khadijah dan dua orang penulis dari Singapura. Seorang daripada mereka turut menyumbangkan lagu puisi pada malam Baca Puisi Penyair Muda di kolam Puteri Resort. Mungkin selepas ini PENA akan mengadakan diskusi karya penulis Singapura-Malaysia melalui hubungan yang terjalin ini.

HANGATNYA ARIF DAN RIDZUAN




Saya 'meghilangkan' gambar Salina Ibrahim yang bersekongkol dengan konspirasi Nazmi Yaakub untuk mengeluarkan saya daripada senarai penulis muda. Jadi cuma ada gambar Arif dan Ridzuan saja di sini.

Hari terakhir memang diisi dengan suasana yang hangat. Ternyata isu-isu yang dibincangka memang relevan dengan para penulis muda. Semua peserta memang tekun mengambil bahagian dalam semua seminar dan diskusi.

Sesi terakhir menampilkan Arif Mohamad, Ridzuan Harun dan Salina Ibrahim yang dipengerusikan oleh Nimoiz TY. Nimoiz yang telah memecahkan suasana pada malam baca puisi semalam kini hadir lagi sebagai pengerusi dengan gelagat yang menghiburkan. Salina membincangkan karya dan media. Arif tampil dengan kenyataan yang mengundang sedikit sentimen apabila mengatakan MPR bersifat eksklusif. Nasriah segera bangkit untuk berbahas mempertahankan MPR. Saya dahulunya juga mempunyai kekhuatiran MPR akan menjadi eksklusif dan elit untuk orang lain selainnya. Tetapi di bawah Nasriah yang menjadi pemimpin de facto khususnya untuk adik-adik MPR di UIA, MPR sebenarnya tidak eksklusif dan berhubung baik dengan semua pihak. Contohnya untuk PPMN09 ini, laman blog MPR membuat lintas langsung terhadap semua sesi. Juga PPMN09 ini juga mendapat sokongan padu dari alumni MPR, dan juga digerakkan oleh 90 peratusnya alumni MPR sendiri seperti Shamsudin Othman, Saifulizan Yahya, Lutfi Ishak, Rahimidin zahari dengan bantuan Nasriah, Ummu Hani dan lain-lain. Jadi MPR sebenarnya banyak memainkan peranan untuk menjayakan PPMN09 ini, walaupun nama MPR itu tidak dipamerkan. Syabas dan jutaan terima kasih kepada MPR. Tetapi pandangan Arif Mohahamad itu juga bertolak daripada pandangan kesarjanaan yang tidak mempunyai prejudis atau bias kepada mana-mana sentimen. Jadi ia juga harus diterima sebagai sebuah wacana yang boleh dibahaskan.

Akhirnya sekali kenyataan Ridzuan Harun tentang peranan pemikir budaya di institusi kerajaan menimbulkan kehangatan perbincangan apabila Siti Rohayah Atan menyanggah tentang kenyataan Ridhuan yang menyatakan tiada pemikir budaya di kementerian kecuali pentadbir dan pengurus. Roy, saya kenali sejak lama, awal 90-an lagi dan memang kontroversi orangnya. Tetapi lama sekali menghilang dan menyepi dengan kerja-kerja teaternya selepas keluar dari Utusan. Tahniahlah Ridhuan kerana membawa Roy kembali untuk menghangatkan suasana. Saya lebih melihat perbezaan pendapat ini sebagai dinamisme yang positif dalam membina kekuatan wacana penulis muda.

SAINS DALAM SASTERA, SASTERA DALAM SAINS





Lutfi berjaya membawa 'orang-orang sains' kali ini untuk menyertai PPMN09 sebagai pemakalah. Dr. Mohamad Alinor dan Wan Ahmad Fhysal ternyata memberikan kehangatan kepada diskusi untuk sesi ini. Nasirin juga tampil memberikan wacana yang cukup bernas. Pengerusi, Mohamad Ali Atan menjalankan tugas dengan cemerlang. Dr. Alinor mengkaji sains tabii melalui manuskrip kuno, dan ia adalah suatu yang sangat menarik. Wan Fhysal baru berusia 22 tahun tetapi kematangan dan ilmu cukup untuk meletakkannya setaraf dengan sarjana tingkat tinggi. Namun kecenderungannya kepada teori Persuratan Baru mungkin akan banyak menghabiskan masanya untuk menjawab serangan kilas, jika Persuratan Baru itu diambil bulat-bulat tanpa dimurnikan. Persuratan Baru adalah teori yang tidak islamik sebenarnya apabila menampilkan sifat sombong, riak dan takbur dengan memperlekehkan semua karya dan pemikiran orang lain. Afandi hanya meletakkan karyanya sahaja yang terbaik, dan ia menyamai sikap firaun yang hanya meletakkan dirinya sahaja yang mulia dan benar.

Jika Wan Fhysal tidak memurnikan Persuratan Baru mengikut pemikirannya sendiri, beliau akan banyak menghabiskan masa melawan kritikan dan serangan yang akan hanya mensia-siakannya. Amat baik untuk Wan Fhysal menggunakan tenaga mudanya yang dinamik, intelektif dan eksploratif itu untuk membina balik Persuratan Baru ini menjadi sebuah teori Islam yang murni. Dan bukan seperti pengemukanya yang bercakap tentang sastera ilmu tetapi tidak ada sebarang definisi dan huraian yang objektif tentang apa itu ilmu. Apakah ilmu bagi Ungku Maimunah dan Afandi hanya meruntuh-runtuh, mengaib-aibkan dan membodohkan orang lain sahaja. Teori persuratan baru boleh jatuh kepada bidaah jika ia terus mengekalkan sifat sombong dan riaknya. Dan boleh jatuh kepada jahil jika hanya bercakap tentang ilmu yang tidak ada definisi dan konsep yang jelas.

NAZMI SPEAKER YANG DITAKTOR




Sesi yang dipengerusikan oleh Nazmi Yaakub menampilkan Ummu Hani, Ali Bukhari dan Jaafar Hamdan. Ummu menyampaikan kertas kerja dengan, bahkan begitu baik sehingga Nazmi sang ditaktor itupun tidak berani nak memberhentikannya seperti panel lain dan khalayak yang bertanya. Jaafar memberi gambaran tentang senario penulis muda Sarawak. Saya rasa terkilan kerana tidak dapat membawa turun penulis muda dari Sabah. Ali Bukhari pula ada masalah dengan sahabatnya yang bernama Najib, kemudian Abdullah dan kemudian Mahathir kerana terus membenarkan PPSMI berlangsung. Ahli Umno yang digoda oleh Puteri UMNO untuk memasuki UMNO ini meminta penulis-penulis muda membuat pendirian untuk mendesak agar PPSMI dimansuhkan dengan meruntuhkan 'rantaian ketakutan'.

Yang jelas Nazmi mengambil kesempatan di atas kuasanya sebagai speaker itu untuk mengeluarkan saya daripada senarai penulis muda. Nazmi juga dengan diktatornya memotong percakapan dan pembahasan yang melebihi masa. Tetapi entah kerana sikap double standard kerana dipangil 'abang nazmi' oleh Ummu, atau kecut dengan suara lantang Ummu, Nazmi hanya mampu melongo dan melopong dan tidak berani secuit pun memberhentikan Ummu. Bahkan, lebih buruk lagi Nazmi menyuruh Ummu bercakap lagi ketika Ummu sudah habis bercakap. Tetapi bila orang lain bercakap, dengan zalim Nazmi hanya memberi dua minit saja, satu minit setengah saja. Lutfi yang ada 3 soalan hanya sempat bertanya 2 soalan sebelum diarah duduk oleh Nazmi. Begitulah.

Dan akhirnya kami memecat Nazmi sebagai speaker, dengan mengangkat kerusinya ketika dia tertidur sedang makan karipap. Tapi masya-Allah beratnya si Nazmi ni. Ijamala yang besar tupun sampai terlentang nak mengangkatnya. Akhirnya Nazmi berjaya diangkat keluar dengan bantuan 50 peserta. Tamatlah riwayat speaker yang zalim ini. Kisahnya kami abadikan di sebatang pokok yang kami jadikan sebagai tugu demokrasi.

UCAP UTAMA DARO' DR. ANWAR RIDHWAN





Dato' Dr. Anwar Ridhwan menyampaikan ucap utama dari kertas kerja yang panjang lebar. Penegasan beliau terhadap penentangan dasar PPSMI dan seterusnya kewajaran untuk memansuhkan PPSMI dengan segera menjadi fokus kepada berita di Malaysiakini. Kertas kerja penuh beliau ada dimasukkan dalam blog beliau, taip sahaja 'Anwar Ridhwan' nanti keluarlah blognya itu. Dr. Awang Azman dan saya menjadi pengulasnya. Dr. Awang Azman mengulas tentang proses pengenerasian dan pelbagai isu yang ditimbulkan dalam ucap utama Dr. Anwar Ridhwan.

Saya sebenarnya menggantikan Dr. Mawar Shafei yang berhalangan untuk menjadi pembahas. Oleh itu ketika mendapat kertas kerja ucap utama ini, saya meminta urus setia PPMN09 untuk mencari orang lain. Tetapi kata mereka, masa sangat tidak mengizinkan.Saya mengambil tugas ini dengan di bahu dan kepala saya penuh dengan tugas lain yang berat termasuklah memastikan dana dan kewangan bagi penganjuran PPMN09 ini mencukupi.

Akhirnya saya mengambil tugas sebagai pembahas. Saya membaca keseluruhan ketas kerja dan melihat kepada satu fokus yang menjadi teras kepada persoalan. Banyak isu boleh menjadi teras termasuklah isu PPSMI. Tetapi saya sudah banyak dan berkali-kali sudah menulisnya di Wasilah, Harakah, Milenia Muslim dan pelbagai media lagi. Jadi saya memikirkan untuk menangani kertas ucap utama ini secara yang lebih filosofikal. Inilah kegilaan saya sejak dulu pun. Dan saya boleh menulis subjek yang filosofikal ini dengan lebih cepat berbanding subjek lain, kerana itu kegilaan yang membuatkan saya tidak menceburi bidang akademik. Kerana saya tidak berminat membaca buku teks pelajaran sejak di sekolah menengah kerana lebih gila membaca buku falsafah yang saya tidak fahami pun. Pada suatu ketika saya membuat keputusan tidak mahu lagi membaca buku-buku sekolah yang membosankan, yang tidak mencabar otak 'dungu' saya. Kerana saya lebih suka menghabiskan masa membaca buku sejarah falsafah Islam mahupun Barat.

Saya pun menulis tentang manusia unggul Ubermensch dan Insan Khudi sebagai bahasan terhadap kertas ucap utama yang melihat bahawa penulis muda harus menjadi manusia yang berilmu dan pendakwah kepada masyarakat. Jadi penulis harus menjadi agen pembaharu kepada masyarakatnya. Saya membahas hal ini melalui dua konsep tadi. Iqbal sudah saya kenal karyanya sejak usia belasan tahun lagi, dan mula tekun cuba memahami pemikirannya ketika saya mula berusia 20-an. Bersama-sama Iqbal saya cuba memahami Ibnu Arabi, Al-Ghazali, Al-Farabi, Ibnu Khaldun, Ibnu Miskawaih, Syed Qutb dan tidak ketinggalan Syed Naquib al-Attas. Nietzsce mula menjadi kegilaan saya sejak mula gila dengan ahli falsafah barat seperti Leibniz, Kant, Rouseau, Machiavelli, Decartes, Hobbes, Locke. Sebelumnya Lao Tze, Socrates, Plato, Aristotle dan puak Sofis.

Sehingga kini saya terus menjalar kepada Sariati, Nasr, Al-Faruqi, Hasan Hanafi, Soroush, Ganoushi, Edward Said, Fanon sejajar dengan Focult, Derida, Barthes, Baudrilard, Berlin, Armstrong, Babbha, Amin dan Geertz. Saya setengah miring dengan dunia falsafah ini.Selepas saya tidak membaca lagi buku falsafah dan malas berfikir atau bercakap lagi fasal falsafah, barulah otak saya betul kembali. Kertas kerja saya boleh didapati dalam fail seminar. Itu sahaja. Selebihnya kerja saya ialah menulis dan berpetualang.

PERASMIAN PPMN09




Ada perbezaan yang sangat ketara antara pemikiran ahli politik dan budayawan. Ahli politik melihat kepada isu, tetapi budayawan melihat kepada nilai. Namun yang pasti ahli politik dewasa ini terlalu jauh dalam memahami fikiran rakyat khususnya golongan muda.

PPMN09 dirasmikan oleh YB Dato' Othman Mohamad, Speaker DUN Negeri Melaka. YB Dato' Othman juga merupakan Ketua Satu PENAMA, sebuah persatuan penulis di Melaka. Majlis perasmian tersebut turut dihadiri oleh ahli-ahli PENAMA dan para penulis dari Melaka. Dato' Baha memberikan ucapan alu-aluan, diikuti oleh Dato' Termuzi Abd Aziz, Ketua Pengarah DBP, wakil Datuk Bandar Melaka dan akhirnya YB Dato' Othman Mohammad. Dato' Baha menegaskan tentang isu bahasa Melayu khusus kepada pelaksanaan PPSMI yang wajib dimansuhkan. Inilah perjuangan penulis muda. Tidak ada gunanya para penulis muda berseminar dan bercakap tentang arah dan cabaran jika bahasa Melayu yang menajdi ruang utama untuk mereka berkarya 'dihapuskan'. Saya bersetuju seratus peratus dengan Dato' Baha. Bukan sahaja penulis, tetapi juga seniman lain seperti pembikin drama dan filem Melayu juga perlu menyedari hakikat ini.

MENJENGAH SESI PENULIS MUDA




Sesi pertama, Muhammad Lutfi Ishak, Salman Sulaiman, dan Zulkifli Khair yang dipengerusikan oleh Rusdi Abd Rahman. Sesi ketua; Nasriah Abd Salam, Nisah Haron, Azman Ahmad Al-Kurauwi, dan Sahrunizam Abd Talib yang dipengerusikan oleh Rahimidin Zahari.




Saya tak sempat untuk menghadiri dua sesi pada hari pertama. Sesi pertama Lutfi, Salman dan Zulkifli Khair yang dipengerusikan oleh Rusdi Abd Rahman. Sesi kedua Nisah, Nasriah, Ustaz Azman dan Sahrunizam yang dipengerusikan oleh Rahimidin. Lutfi menampilkan kertas kerja yang cukup memberangsangkan dengan pemikiran yang kuat. Salman penuh nada keIslaman. Nisah, Nasriah dan Ustaz Azman saya lihat juga menarik kertas kerjanya. Cukup memberi fokus kepada tema seminar. Dan Sahrunizam si pejuang bahasa tulen yang sukar untuk bercakap tetapi apabila bercakap memberikan pemikiran yang cukup bernas terutama 'kegeramannya' tentang kebodohan dasar PPSMI.

Saya bertungkus lumus ketika itu menyiapkan dan menunggu buku cenderamata VIP yang terpaksa dicetak semula pada saat akhir, kerana perubahan aturcara majlis perasmian pada saat akhir. Dari pagi saya berkejar ke sana sini sehingga berasap kereta, untuk menguruskan segala persiapan saat akhir termasuklah logo penaja yang terlupa kami sediakan sebelumnya. Alhamdulillah semua selesai dan saya memandu dengan hati yang lega, tiba di Puteri Resort jam 10.30 dan terus ke bilik urus setia untuk mesyuarat. Di sana sudah ada Wan dan pembantunya, Ijamala, Lutfi, Hasmora, Luqman, Ariff. Suasana segera menjadi ceria. Shamsudin dan Saifulizan sedang melayan Datuk Termuzi, KP DBP, Dato Baha dan para VIP di Lounge.