Monday, June 29, 2009

TANPA KEKERASAN KARYA ADALAH PEMBOHONGAN



Dua butir batu yang dikatakan tempat pertemuan Sultan Agung dan Nyi Roro Kidul Ratu Laut Selatan (ratu alam ghaib) di Pantai Parangtritis, Jogja. Mitos mempunyai hubungan yang unik dengan politik dan kekuasaan.
Kepercayaan mengatakan bahawa siapa yang memakai baju hijau dan mandi pada malam jumaat kliwon akan hilang diambil Nyi Roro Kidul.


Shamsudin Othman bertanya kepada saya kenapa karya saya kebelakangan ini banyak mematikan watak ptotagonis. Merujuk kepada cerpen saya Kisah Sebuah Pokok, tanya Shamsudin mengapa watak itu perlu mati. Kata Shamsudin, karya saya menjadi monotonus dengan pengakhiran yang sama (protagonis mati) dalam beberapa buah cerpen.

Selamba saya menjawab, "Saya sedang mengaplikasikan aliran theatre of cruelty. Tanpa kekerasan atau kekejaman, cerita adalah palsu."

Shamsudin menjawab, "Ya, theatre of cruelty - tanpa kekejaman semua karya adalah pembohongan."

Saya menjawab, "Tau tak apa."

Saya sebenarnya tidak merancang dan mengatur untuk memasukkan mana-mana aliran dalam cerpen saya. Ia hanya mengalir masuk dan banyaknya berlaku secara kebetulan. Sepertimana dalam Sajak-sajak Petualang: Manusia Mimpi. Komen seorang teman,"Berapa ratus kau punya sepi dan sunyi dalam sajak ni." Ia turut disedari oleh seorang lagi pembaca. Saya terpinga, "Ya ke?" Sememangnya saya tidak perasan langsung. Sebagaimana saya tidak perasan pun bahawa semua watak saya mati.

Mungkin saya tanpa sedar sedang memasuki jiwa Antonin Artaud, pengasas faham theatre of cruelty? Tetapi saya tertarik dengan jalur faham ini sebagaimana saya tergoda dengan Sumpah si Marquez dan jiwa bawah tanah si Dostoyeski. ToC antirealisme, dan menyeru perubahan yang meruntuhkan strutktur konvensi. Ia menjadikan seni sebagai 'wabak' yang mencuci masyarakat moden daripada segala kehodohan politik. ToC menyerang politik sebenarnya, kekejaman dan kekerasan yang dilagangkan sebagai kekuatan untuk menentang politik.

Saya sememangnya sedang membenci politik yang membelit dan membohong ketika ini. Maka saya sedang menentang kebejatan politik ini dengan kekerasan dan kekejaman seni saya. Benarkah apa yang saya katakan ini?

Tidak pasti. Tetapi percayalah saya mempunyai karya yang lebih keras dan kejam tentang politik dalam kepala saya - Jangan percaya. Kerana saya tidak berjanji di sini.

Dan mungkinkah selsema babi ini juga wabak yang diturunkan untuk mencuci dunia serba kotor sekarang ini, dengan kekerasan dan kekejaman maha seni?

Kegilaan apakah yang dimiliki oleh para seniman...

1 comment:

Luqman Hakim QA said...

Ya, tanpa kekerasan apa la hidup ;-)