Saturday, October 4, 2008

DUNIA TANPA TIRAI

ANTARA FAKTA DAN APOLOGETIK PEMIMPIN UMNO

Selepas keputusan PRU12 yang menyaksikan tsunami politik 8 Mac 2008 sehinggalah hari pengundian Pilihanraya Kecil di Permatang Pauh pada 26 Julai 2008, percaturan politik yang memainkan isu perkauman telah dilancarkan oleh UMNO. Ia turut disokong oleh parti komponen BN seperti GERAKAN, MCA dan MIC yang ‘berlakon’ untuk mempertahankan kaum masing-masing. GERAKAN dan MCA yang lumpuh oleh berpalingnya pengundi Cina secara beramai-ramai kepada DAP, secara gegabah cuba kembali meraih perhatian masyarakat Cina dengan menjadi parti perkauman Cina yang ekstrem khususnya GERAKAN. Tindakan memainkan sentimen perkauman inilah yang menjadi percaturan politik BN dalam period tersebut. Ini adalah fakta yang jelas dan terang.

Namun apabila isu perkauman ini mula menjadi tidak terkawal dengan munculnya badan-badan serta individu yang tidak bertanggungjawab termasuk media massa yang mula mempersoalkan rukun asas pembinaan masyarakat dan negara Malaysia seperti kontrak sosial, agama Islam dan kuasa mahkamah syariah yang telah termaktub dalam Perlembagaan Malaysia yang terbentuk daripada konsensus bersama itu, BN mula hilang kawalan terhadap isu bahaya yang mereka mainkan.

Ia diburukkan lagi oleh tindakan secara individu pemimpin-pemimpin politik dan kalangan intelektual kaum tertentu yang cuba menjadi popular. Mereka cuba menjadi juara kaum mereka melalui pendekatan populis yang mempersoalkan isu sensitif kepada orang Melayu seperti penggunaan tulisan jawi di papan tanda jalan, meletakkan bahasa mandarin sebagai bahasa utama, mempersoalkan hak istimewa orang Melayu, dan usaha untuk mencapai persamaan hak dengan menafikan peruntukan perlembagaan yang diberikan terhadap orang Melayu. DAP juga tidak terlepas dengan permainan isu sensitif ini oleh tindakan individual beberapa pemimpin mereka yang ghairah dengan kemenangan menjadi ‘dungu dan buta’ terhadap ruang dan daulat kewilayahan orang Melayu yang diserahkan untuk menjadi negara Malaysia ini.

Isu Datuk Ahmad Ismail adalah puncak kepada semua permainan isu dan sentimen perkauman oleh BN, yang memperlihatkan tahap hilangnya kawalan BN terhadap isu bahaya yang mereka mainkan. Hati dan jiwa orang Melayu mula dibangkitkan rasa marah apabila pemimpin-pemimpin politik Cina khususnya dari GERAKAN dan MCA secara berpadu memaksa secara melampau individu politik ini memohon maaf terhadap satu isu kecil yang dijadikan besar. Apa yang dilihat oleh orang Melayu, terutamanya dengan sikap melampau-lampau pemimpin politik Cina BN ini bukanlah sangat berkenaan individu UMNO yang bernama Datuk Ahmad Ismail ini. Tetapi cara dan kebiadabapan yang melampau-lampau tersebut seolah-olah meminta orang Melayu memohon maaf terhadap pernyataan yang berasaskan fakta sejarah tentang hakikat kedatangan orang-orang Cina sebagai pendatang atau pelarian ekonomi di Tanah Melayu ini. Ia bukan sahaja dilihat sebagai percubaan untuk menafikan fakta sejarah tetapi juga menafikan fakta dan hak orang Melayu sebagai peribumi asal Tanah Melayu ini.

Ia diburukkan lagi oleh sokongan melalui tulisan setiap hari di akhbar-akhbar Inggeris dan Cina yang memaksa permohonan maaf tersebut. Keadaan ini menjadikan seolah-olah memaksa ‘orang Melayu’ secara keseluruhannya memohon maaf terhadap masyarakat Cina mahupun mereka bercakap berkenaan fakta yang benar. Tindakan bersatu padu pemimpin politik Cina dari BN dan kaum intelektual Cina yang memaksa permohonan maaf daripada ‘orang Melayu’ ini secara tidak langsung tidak dapat lagi menyembunyikan sikap dan sifat perkauman segelintir masyarakat Cina terhadap orang Melayu. Ini adalah fakta yang dapat dibaca dari akhbar-akhbar Inggeris dan Cina yang diterbitkan dari 28 Ogos 2008 sehingga 10 September 2008 setakat ini.

Tambah memburukkan keadaan apabila seorang pemimpin kanan MCA cuba menegakkan benang basah dengan memalsukan fakta sejarah yang mengatakan sejumlah 300 ribu orang Cina mati mempertahankan Tanah Melayu. Pemimpin MCA ini ternyata perlu kembali memasuki kelas sejarah di sekolah menengah kebangsaan untuk mempelajari sejarah. Orang-orang Cina yang terkorban dalam perang gerila mereka melawan Jepun adalah dari MPAJA dan kemudiannya menjadi Bintang Tiga itu adalah gerombolan yang berjuang demi idealogi komunis yang ingin mereka sebarkan dan bukannya atas semangat memperjuangkan kemerdekaan negara sebagaimana yang diperjuangkan oleh pejuang-pejuang nasionalis Melayu. Ini adalah fakta yang boleh disemak dari buku sejarah di sekolah-sekolah kebangsaan. Mengemukakan sejarah palsu yang semborono dan daif ini adalah tindakan menyelewengkan fakta yang tidak dapat dimaafkan apatah lagi ia secara tidak langsung (tidak sedar?) menyanjung perjuangan komunis.

Sebelum isu ini timbul, telah banyak acahan yang ditujukan terhadap kedudukan orang Melayu dalam peruntukan Perlembagaan Malaysia. Kua Kia Soong yang memanipulasikan fakta dalam buku May 13nya telah menyatakan bahawa kontrak sosial tidak pernah wujud dalam majlis yang dianjurkan oleh Majlis Peguan dalam memperkatakan tajuk ‘Kontrak Sosial’, beberapa bulan lepas. Majlis Peguam yang disebut sebagai ‘anti Islam’ oleh Zulkifli Nordin itu juga menganjurkan forum ‘Memeluk Islam’ yang melukakan hati orang Melayu-Islam di negara ini. Muncul pula tindakan mempersoalkan papan tanda jawi oleh Teresa Kok, diiringi tindakan menggantung papan tanda berbahasa Mandarin oleh GERAKAN Pulau Pinang.

Tindakan-tindakan ini membayangkan sikap dan pemikiran chauvinistik dan perkauman segelintir pemimpin politik dan intelektual masyarakat Cina yang kononnya berfikiran moden itu. Tindakan tersebut ternyata menjadikan mereka bersifat racist dan terbelakang dari segi pemikiran kenegaraan dan kesusilaan dalam konteks Malaysia. Namun tidak dapat dinafikan ia bukanlah membayangkan keseluruhan sifat dan sikap masyarakat Cina di Malaysia. Kita melihat bagaimana Tan Seng Giaw yang mempertahankan tulisan jawi, juga Lim Guang Eng yang bersifat lebih demokratik dan negarawan daripada pemimpin tua DAP, bahkan lebih baik daripada Koh Tsu Kong dalam memberikan layanan terhadap masyarakat Melayu di Pulau Pinang. Namun malangnya tindakan yang membayangkan sifat perkauman Cina daripada segelintir pemimpin politik khususnya dari BN, merosakkan perpaduan masyarakat di negara ini.

Namun keseluruhan daripada ketidaktentuan yang timbul oleh isu perkauman ini ialah berpunca daripada kelemahan dan sifat apologetik tidak bertempat pemimpin besar UMNO. Sifat apologetik tidak bertempat ini menghilangkan keyakinan dan kepercayaan orang Melayu terhadap pemimpin negara yang harus mempertahankan kebenaran (fakta) bagi pihak mereka – walaupun kebenaran ini sememangnya pahit – demi keluhuran Perlembagaan yang memaktubkan kedudukan orang Melayu di negara mereka sendiri.

Pemimpin besar UMNO ini selalunya memulakan sentimen tetapi akhirnya menunduk mencium bumi apabila menerima tekanan (kecil). Contohnya mencium keris kemudian meminta maaf, seorang pemimpin besar UMNO yang lain (bersaudara dengan pemimpin pencium keris) juga bersama Datuk Ahmad Ismail ketika insiden berlaku tetapi kemudian menjadi orang yang paling gegabah menyembah meminta maaf apabila menerima tekanan (kecil). Ini semua berlaku oleh sikap mementing diri dan menyelamatkan diri politik mereka tanpa memikirkan maruah bangsa Melayu yang mereka jatuhkan. Tindakan tidak bertanggungjawab dan apologetik tidak bertempat ini akhirnya menjadi punca kemarahan orang Melayu dan saluran kemarahan itu akhirnya terhambur menjadi tindakan-tindakan konflik yang membahayakan kestabilan negara.

Tetapi tahukah pemimpin-pemimpin terkanan UMNO yang berjiwa kecil ini bahawa sikap apologetik tidak bertempat mereka telah menafikan hakikat sejarah, sekaligus menjatuhkan maruah dan martabat bangsa Melayu, yang boleh mencetuskan bahaya konflik perkauman – lantaran kelemahan kepimpinan mereka?

Mingguan Wasilah, 21-27 September 2008

1 comment:

Awang Kata said...

Memperjuangkan Melayu tidak menjadi salah dan tidak rasis. Kalau begitu memperjuangkan Cina di negara China juga salah dan rasis.Yang salah ialah menafikan hak rakyat yang terdiri daripada pelbagai golongan dan kaum di dalamnya.Ketuanan Melayu di alam Melayu, Ketuanan Cina di negara China. Ini ketetapan Tuhan yang telah menjadikan manusia itu dalam pelbagai kaum dan golongan - lelaki wanita, Yahudi Quraisy, kulit putih kulit hitam, kaya miskin dan sebagainya.