Wednesday, November 12, 2008

DUNIA TANPA TIRAI

POLITIK POPULIS PAKATAN RAKYAT

Politik populis mempunyai makna yang cukup luas untuk difahami dalam konteks akademik. Tetapi pengertian popularnya merujuk kepada gerakan rakyat menentang elitis yang cenderung kepada penguasaan despotik baik secara langsung ataupun tidak. Penguasaan despotik secara langsung melihat kepada penggunaan kekerasan dan kezaliman melalui senjata baik tentera mahupun polis. Sementara despotik secara tidak langsung melihat kepada penentuan keputusan yang dibuat oleh elit demi kepentingan mereka dengan mempergunakan rakyat, yang diperkukuhkan oleh propaganda, hasutan, ugutan halus, dan ancaman tersirat. Lahirnya gerakan populis adalah kesan daripada ketidakpuasan hati golongan majoriti yang tertindas terhadap kuasa dan kepentingan elit yang berkuasa dalam sesebuah negara.

Model klasik kepada gerakan populis ini ialah Spartacus, seorang pemimpin pemberontak daripada golongan hamba pada era empayar Rom. Spartacus ialah tawanan yang dijadikan hamba untuk bertempur (gladiator) bagi keseronokan golongan elit Roman. Spartacus melepaskan diri dan akhirnya membentuk pasukan pemberontak untuk menentang Rom. Selepas beberapa kemenangan besar sehingga meningkatnya jumlah pengikut mencapai ratusan ribu orang, Spartacus menjadi tokoh besar perjuangan golongan hamba dan bawahan menentang regim despotik Roman. Namun Spartacus kemudian diperangkap oleh pemimpin militer Roman iaitu Crassus dan kemuncaknya tewas dalam peperangan terakhirnya menghadapi tentera Rom yang dipimpin oleh Pompey. Spartacus adalah model klasik perjuangan populis yang disanjung oleh tokoh-tokoh populis moden antaranya ialah Karl Marx, Che Guavera, Malcolm X dan sebagainya.

Gerakan populis lahir daripada ketidakpuasan hati golongan majoriti atau golongan rakyat yang membentuk perasaan kebersamaan untuk membetul mahupun menumbangkan golongan elit yang despotik tersebut. Perasaan kebersamaan ini kemudiannya disalurkan melalui gerakan politik, yang dilegitimasikan melalui peti undi mahupun desakan massa (contohnya demonstrasi dsbnya). Pakatan Rakyat dengan gabungan parti-parti politik pembangkang iaitu PKR, DAP dan PAS menjadi saluran meledakkan perasaan kebersamaan rakyat ini hingga membuahkan perubahan senario politik dalam PRU12 pada 8 mac 2008 itu. Pembentukan Pakatan Rakyat adalah hasil daripada politik populis ini.

Namun pada satu peringkat politik populis menghadapi keadaan yang sukar apabila keperluan untuk memenuhi kepelbagaian tuntutan rakyat daripada pelbagai golongan dan kepentingan itu menjadikan tujuan politik sebagai matlamat untuk mengekalkan populariti dan bukannya sebagai kekuatan untuk membina sebuah negara. Percanggahan kepentingan antara mengekalkan populariti di kalangan rakyat dengan membentuk kekuatan untuk membina negara disempadani garisan nipis yang kabur ruang pemisahannya. Membentuk kekuatan untuk negara pada satu ketika adalah tindakan yang mengurangkan populariti. Di sini pilihan yang jelas perlu ditentukan, antara ‘kemeriahan’ jangka pendek oleh populariti sanjungan ramai atau kelangsungan jangka panjang demi pembinaan tamadun pada masa hadapan.

Keadaan sekarang memperlihatkan peringkat permulaan konflik politik populis Pakatan Rakyat. Tindakan memecat ahli majlis yang menyamakan sedekah sebagai jariah ibadat dalam Islam dengan perbuatan zina adalah tindakan yang tepat dan betul. Namun menggantung seorang penjawat awam kerana tindakan merobohkan bangunan kuil yang didirikan secara tidak sah mengikut undang-undang adalah satu tindakan yang jelas menunjukkan konflik untuk mengekalkan populariti. Pihak pengurusan kuil telah mengambil tindakan profesional untuk membincangkan masalah mereka tanpa melibatkan campurtangan politik. Namun tindakan terburu-buru tiga exco Pakatan Rakyat negeri Selangor yang diketuai oleh Ronie Liu, telah melampaui batasan perbincangan secara baik yang sedang dijalankan oleh pihak pengurusan kuil.

Tindakan ‘bingung’ Pakatan Rakyat ini adalah untuk mengimbangi tindakan provakatif yang dijalankan oleh Pemuda MIC, yang sebenarnya tidak disenangi pun oleh komuniti India yang melihat usaha untuk mengeksploitasi isu ini demi kepentingan politik. Buktinya ialah usaha pihak pengurusan kuil yang telah menjalankan usaha perbincangan secara baik dan senyap tanpa campurtangan politik. Tindakan mencari populariti dua tiga orang exco Pakatan Rakyat ini, seterusnya boleh menimbulkan salah faham dan perasaan tidak puas hati kepada pihak lain. Hal ini berlaku apabila ADUN PAS menimbulkan perasaan tidak senang atas tindakan menggantung pegawai kanan Majlis Perbandaran terbabit, yang mewakili perasaan tidak senang masyarakat Melayu.

Perasaan masyarakat Melayu banyak diusik oleh tindakan-tindakan yang kelihatan secara samar menyentuh sensitiviti mereka berkenaan agama dan bangsa, tidak terkecuali hak istimewa Melayu dan Islam sebagai agama rasmi. Tanpa campurtangan politik ahli-ahli politik ‘mentah’ yang mencari populariti, isu-isu tuntutan agama lain dan kaum lain akan hanya dilihat sebagai tuntutan kepentingan yang berlaku dalam lingkungan masing-masing, dan tidak menyentuh atau melanggar perasaan pihak lain. Tetapi apabila adanya campurtangan politik, apatah lagi dengan adanya tujuan untuk mengekalkan ‘status’ populariti mereka; isu-isu yang dillihat sebagai kepentingan dalam lingkungan tadi telah keluar dan melanggar perasaan masyarakat Melayu. Ini berlaku pertamanya kerana persepsi perkauman yang tentunya tidak akan luput begitu sahaja dalam masa yang singkat setelah 50 tahun hubungan kaum di negara ini diasaskan oleh kepentingan kaum masing-masing. Dan kedua, ialah tindakan ahli politik yang lebih ingin menjadi juara popular daripada memikirkan status qou yang masih perlu dijaga.

Spartacus adalah pemimpin popular di kalangan rakyat, khususnya golongan bukan penduduk asal Rom yang didatangkan ke Rom atas keperluan ekonomi, sosial mahupun politik. Namun Spartacus juga akhirnya tumpas di tangan legion dan garison Roman. Kekalahan Spartacus dilihat oleh pengkaji oleh kapasiti tenteranya yang tidak terlatih dan tidak mempunyai kelengkapan perang sebaik tentera Roman. Namun perlu juga diketahui bahawa Spartacus ialah tawanan dari bangsa Tharacian dan bukan penduduk asli Roman, begitu juga kebanyakan pengikutnya. Spartacus tidak disokong oleh penduduk Roman dan dianggap pengancam mereka. Dalam pada itu, perjuangan Spartacus dan akhirnya dilihat – bahawa kemenangan Spartacus ke atas Roman akan mengubah bahkan memusnahkan status qou yang mewujudkan Rom. Maka rakyat Rom, bangsa Roman bahkan golongan daripada bukan bangsa Roman akhirnya meninggalkan Spartacus. Ini kerana mereka melihat status quo yang mewujudkan Rom itu akan punah jika Spartacus terus memenangi pertempuran. Tanpa status quo tersebut, Rom sendiri akan musnah.

Politik populis Pakatan Rakyat bangkit menjadi seorang Spartacus yang dikagumi dan disanjungi, sehinggalah akhirnya majoriti rakyat menyedari bahawa tindakan populis yang diambil mula mengancam bahkan akan memusnahkan status quo yang mewujudkan sebuah Malaysia hari ini. Pada peringkat ini Spartacus akan ditinggalkan perlahan-lahan oleh majoriti rakyat yang harus mempertahankan status qou lebih daripada mempertahankan Spartacus.

Masyarakat Melayu mula melihat iklim politik populis Pakatan Rakyat yang menuntut kesamarataan akan turut mengorbankan hak istimewa orang Melayu, lebih dan paling utama lagi ialah kedudukan Islam sebagai agama rasmi negara. Kedua-dua entiti ini ialah status qou yang mewujudkan sebuah Malaysia yang makmur pada hari ini. Jika kedua-dua entiti ini dikorbankan demi pendekatan politik populis, masyarakat Melayu akan meninggalkan Pakatan Rakyat sebagaimana penduduk Rom meninggalkan Spartacus sendirian menghadapi Crassus dan Pompey.

Crassus adalah antara pemimpin terkaya di Rom, sementara Pompey adalah jeneral yang sangat bercita-cita tinggi. UMNO akan menyaksikan munculnya pemimpin-pemimpin baru setelah pengumuman Pak Lah tidak mempertahankan jawatannya. Dalam realpolitik, populis bukanlan satu penentu kemenangan sebaliknya hakikat telah menyaksikan bagaimana Crassus dan Pompey memenanginya walaupun Spartacus seorang populis. Pakatan Rakyat perlu lebih bijak menilai semua keadaan ini daripada membina patung-patung sebagai tanda populariti mereka.

Mingguan Wasilah, 19-25 Oktober 2008

No comments: