Tuesday, June 24, 2008

ANAK HALAL DAN SEXUAL REVOLUTION

(Saya akan mula memasukkan artikel-artikel yang mengisi kolum reviu filem saya di Milenia Muslim, bermula dari Januari 2008. Kolum ini ditulis setiap bulan sejak dua tahun yang lepas. Dengan memasukkannya di blog ia boleh menjadi dokumentasi peribadi saya dan juga tatapan untuk teman-teman pembaca yang dihormati)


Selepas Bukak Api dan Puaka Tebing Biru, Osman Ali muncul dengan Anak Halal sebagai penutup tahun 2007. Godaan besar yang terlihat dalam filem ini ialah keinginan yang meluap-luap untuk membawa sebuah kehidupan anak-anak muda yang dilihat dari dari sudut gelap ke filem. Osman Ali tergoda benar dengan realisme sosial ala-New Hollywood yang muncul pada era 60-an dan menghancurkan etika dan moral filem dengan melanggar segala taboo sosial sebelum itu. New Hollywood muncul merubah rupa filem Hollywood dengan membawa gelombang sexual revolution hasil daripada pengaruh gelombang hippies dan Woodstock yang memuja seks bebas dan dadah pada dekad tersebut. Gelombang ini melanda golongan muda yang memberontak terhadap norma-norma yang mereka anggap sebagai konservatif. Mereka menyatukan diri mereka dalam perjuangan yang kononnya membebaskan diri daripada sebarang ikatan norma dan tradisi yang mereka anggap mewakili ‘kuasa’ yang menindas hak asasi manusia selama ini. Golongan atau gerakan yang dikenali sebagai hippies ini meriakkan apa yang mereka sebut sebagai gelombang liberalisme. Gelombang liberal ini menjadikan realisme sosial yang dibakar oleh semangat anarkis sebagai landas dan citra perjuangan kelas, rakyat, serta individualiti era baru. Sikap dan keinginan untuk memecahkan norma dan nilai masyarakat sebelum ini dirayakan dengan pemujaan mereka terhadap dadah dan seks bebas. Dari segi politik gerakan atau gelombang ini sebahagiannya adalah reaksi penentangan terhadap Perang Vietnam yang dilancarkan oleh kerajaan Amerika Syarikat, dalam masa yang sama menentang semua bentuk regim diktatorisme. Dari segi budaya pula ia merupakan gelombang untuk melanggar serta merubah nilai-nilai yang dianggap mendokong budaya lama (yang dianggap menentang kebebasan pengucapan individu). Seks tanpa ikatan agama dan penyalahgunaan dadah yang menjadi taboo serta kejahatan dalam norma masyarakat diangkat sebagai lambang suci yang mewakili pemberontakan mereka.

Anak Halal cuba membawa realisme sosial dalam konteks Malaysia dengan mengambil shot dari sudut subaltern, iaitu penggambaran sisi golongan terpinggir dalam masyarakat. Sudut subaltern yang mula dikemukakan oleh Antonio Gramsci lebih melihat kepada pertentangan kelas yang wujud dalam masyarakat dan menjadi punca kepada semua konflik yang berlaku dalam sejarah peradaban manusia. Anak Halal mengemukakan watak Putera (Inderaputera) nama yang diambil Kak Yam (Mariam) daripada kanun klasik Melayu iaitu Hikayat Inderaputera sebagai watak utama. Putera anak terbiar, bapanya Hisham seorang penjenayah yang meninggalkan Putera ketika masih bayi kepada Kak Yam semasa diburu polis. Putera dibesarkan oleh Kak Yam bersama jirannya Jo (Johana) di kawasan flat golongan bawahan di ibukota Kuala Lumpur. Kak Yam kemudian berpisah dengan Putera oleh satu peristiwa ‘ditangkap’ polis dan Putera kemudian membesar dibela oleh ibu Jo. Kehidupan Putera kemudian dibawa kepada zaman anak muda golongan terbiar yang mengharungi pelbagai keadaan yang memerangkap mereka dalam gelung kehidupan ganas jenayah dadah, gansterisme, percintaan, dan sudut gelap sebuah masyarakat kota kosmopolitan. Pertemuan kebetulan Putera dengan Amira, gadis anak orang kaya membuahkan percintaan tiga segi Putera-Amira-Johana. Dalam pada itu konflik muncul apabila sahabat Putera iaitu Ehsan terperangkap dengan lingkaran jahat akibat meminjam wang daripada ceti haram, Tajul dan kumpulan samsengnya.

Dari sudut cerita, Anak Halal terlalu banyak bersandar kepada unsur-unsur dues ex machine iaitu kemunculan tangan-tangan dewa untuk menggerakkan cerita. Dalam ertikata lain terlalu banyak unsur kebetulan sehingga seperti terlihat Osman Ali terlalu mengambil ‘jalan mudah dan malas’ untuk menggerakkan dan menyelesaikan kekusutan yang ditimbulkan dalam ceritanya. Tambah lemah lagi, apabila klise filem Melayu seperti anak orang kaya yang sesat oleh kekosongan hidup bercinta dengan orang miskin yang berwatak noir (watak wira dalam dunia jahat), kezaliman samseng terhadap komuniti yang tidak bermaya, balas dendam, dan polis yang selalu lambat membanteras jenayah berulang kembali dalam Anak Halal. Sikap ‘mudah dan malas’ Osman mewujudkan unsur kebetulan percintaan Putera dengan Amira, Putera yang sentiasa muncul menjadi dewa penyelamat, Hisham tiba-tiba berada bersama Kak Yam tanpa sebarang penjelasan, tragedi Hisham tidak jadi membunuh Putera kerana terdengar nama anaknya Inderaputera disebut dan sebagainya menjadikan filem ini kurang mendekati citra realisme sosial. Citra realisme sosial selalunya lebih memberikan dunianya kepada hakikat tanpa kebetulan. Apatah lagi babak ganterisme ala-Kollywood (filem Tamil) yang dipaparkan menjadikan realisme sosial Anak Halal satu kenyataan yang palsu. Pada hakikatnya di Malaysia ini tidak ada samseng yang boleh menembak sesuka hati di khalayak ramai dan lepas begitu sahaja. Tidak ada pergaduhan beramai-ramai hingga boleh bunuh membunuh sesuka hati. Dan tidak ada penjenayah yang boleh membunuh dengan begitu mudah sesuka hati tanpa ditangkap atau dilaporkan kepada pihak berkuasa. Osman Ali terlalu tergoda dengan filem aksi yang sentiasa membalut cerita dengan kepalsuan demi menimbulkan kedashyatan tanpa menilai situasi sebenar latar yang diambilnya.

Dalam pada itu beberapa hal tidak dijelaskan mengikut strategi naratif yang teratur dan akibatnya unsur kemunasabahan gagal berfungsi dalam plot ceritanya. Sebagai contoh Kak Yam ditangkap polis dan terus berpisah dengan Putera dan kemudian tinggal bersama Hisham dalam komuniti samsengnya adalah satu hal yang berbelit-belit dan tidak membina kemunasabahan yang jelas. Begitu juga tentang Hisham yang ditembak kemudian muncul hidup mengetuai kumpulan samseng serta apa pula hubungan Hisham dengan Tajul. Semua ini mempunyai naratif dan plot yang longgar serta kabur. Watak satu muka atau hitam putih baik dan jahat juga mengikat perkembangan watak di samping kewujudan watak-watak yang mati setengah jalan seperti Amira dan Datuk Farid – membuatkan filem ini gagal membina kebulatan ceritanya.

Apa yang paling menarik dapat ditarik daripada Anak Halal ini ialah ketergodaan Osman Ali kepada gambaran kehidupan anak-anak Melayu Islam yang tidak beragama dan tidak mempunyai sebarang hubungan dengan ikatan moral dan nilai Melayu-Islam. Kegilaan bergaul tanpa batasan agama, nafsu yang mengganas sesuka hati, bunuh diri dan penonjolan langsung penggunaan dadah menjadikan Anak Halal selain daripada mempromosikan gejala negatif ke dalam kehidupan golongan muda juga tidak memberikan apa-apa ‘gambaran besar’ kepada citra realisme sosial tersebut. Idelogi lapuk sexual revolution yang dibawa oleh Osman Ali yang cuba membawa perjuangan liberty ke dalam filem ini hanya mampu menyalin Barat secara bulat-bulat jika tidak carbon copy kepada perjuangan liberalisme Barat yang anti-agama dan anti-moral tersebut.

Malaysia menyaksikan kehadiran filem-filem yang terburuk sepanjang tahun 2007 yang membawa idealogi lapuk sexual revolution tahun 60-an seperti filem-filem Remp-it, Impak Maksima, Haru Biru, 9-September dan penutup hujung tahun Anak Halal, di samping filem-filem hiburan kosong Razak Mohideen dan tahyul yang bersemangat animisme. Persoalannya apakah tidak ada pengarah-pengarah beragama Islam dan berbangsa Melayu di Malaysia ini yang mampu menjadikan filem sebagai sebuah al-risalah sepertimana pengarah-pengarah filem Iran, Jordan dan Negara Islam belahan tengah Rusia yang memperlihatkan bagaimana agama Islam dan tradisi yang menjunjung nilai moral diangkat sebagai anti-tesis kepada dogmatisme Barat yang anti-agama dan anti-moral, sehingga mewujudkan sebuah gelombang hijau yang cukup menggerunkan Yahudi di Hollywood dan atheis di Eropah. Riak filem di Malaysia mungkin terlalu kecil untuk menyatukannya dengan mana-mana gelombang baru, lantaran itu ia hanya mampu membonceng mana-mana gelombang popular. Daripada gambaran ini, adalah ternyata tidak ada apa yang dapat diharapkan daripada filem-filem di Malaysia mutakhir ini selain daripada melihat kehadiran zaman gelap filem-filem Melayu dengan kehadiran pengarah-pengarah muda yang terperangkap dengan idealogical fantasy.

Milenia Muslim, Januari 2008

No comments: