Thursday, June 26, 2008

SELA SELI 5

TOK PERAK DAN SYED ALWI

Malam 26 Jun 2008, aku dan Rahimidin diajak Sutung melihat full dress reharsal teater Tok Perak arahan Seniman Negara Syed Alwi di Auditorium DBP. Aku dan Rahimidin baru habis mesyuarat AJK PENA turun minum di bucu DBP. Di situ Sutung sudah menanti. Selepas minum dan pekena roti canai, kami pergi ke auditorium. Di sana bertemulah dengan Murad, Wahab, Sabri dan juga Syed Alwi. Mereka tengah bersiap untuk latihan terakhir. Malam besok persembahan bermula, khabarnya Anwar Ibrahim turun tengok. Anwar nak tengok, tengoklah, peduli apa aku, bila sibuk beberapa orang berkhabar besok Anwar nak turun tengok. Tak payah cerita pasal Anwar, cerita Tok Perak lagi best.

Sabri jadi Tok Perak, Angeline Tan jadi orang yang bertukar-tukar warna mewakili pihak yang berkuasa. Tok Perak datang ke alaf baru, setelah 50 tahun merdeka ingin bersama warga merdeka, menjual ubatnya di kaki lima. Tapi bila berjual datang orang berwarna melarang Tok Perak berjual dengan memberi bermacam syarat. Nak lepas syarat bayar pengkeras.

Yan seronok, memang banyak yang seronok – ada adegan isteri menteri lebih kuasa daripada menteri. Bila suami jadi menteri, isteri tiba-tiba menjadi lebih berkuasa daripada suaminya dengan bertenggek di atas kuasa suaminya. Di sinilah timbul dialog ‘suami tak da punai’ dan punai mempunai. Ha hha hha. Aku ketawa bukan kerana lucahnya. Tidak, Syed Alwi tidak lucah, tapi kemarahan seorang seniman negara yang tidak mahu lagi bercakap berlapik-lapik.

Memang banyak cerita tentang Syed Alwi. Ada yang suka ada yang tak suka. Aku kenal tapi dia tak kenal aku, dan aku pun tak pernah berbual dan berkenal dengan dia. Jadi aku tak ada apa-apa prejudis tentang Syed Alwi.

Bila aku keluar berjalan balik dengan Rahimidin, memanglah Rahimidin kata adegan isteri menteri itu adalah kena mengena dengan isteri menteri dalam cerita yang sebenar. Aku tidak kisahlah menteri itu. Cuma tiba-tiba terlintas dalam otak aku, macamana jadinya bila peralihan kuasa berlaku dari Pak Lah kepada Najib. Ekonomi dan politik tidaklah berubah baik, kalaupun tak bertambah buruk. Tapi yang pasti aku rasa Malaysia akan mempunyai sejarah kelahiran seorang Imelda Marcos. Siapa Imelda Marcos Malaysia? Tak ada jawapan, aku pun tak mahu beramal-ramal.

Cuma yang aku nak kata, datanglah tengok Teater Tok Perak, Syed Alwi. Datanglah. Memang teater Syed Alwi yang ini aku rasa paling sedap. Walaupun masanya pendek saja. Tahniah Syed Alwi, tahniah Sabri, tahniah Angeline, tahniah Zaibo, dan tahniah tak terhingga kepada Wahab yang berani dan gigih berjuang untuk keseniman yang benar dan jujur. Tapi Wahab, aku tengok dah gosok-gosok kepala di belakang. Tak apa, kalau SB datang tanya jawab je la, kita seniman bukan penjenayah. Keh keh. Marilah kawan-kawan kita tengok Tok Perak. Jangan kecewakan Wahab dan orang-orang yang berjuang untuk keseniman yang benar. Marilah kita penuhkan auditorium DBP.

No comments: