Saturday, July 5, 2008

PENYELESAIAN YANG MENGUNCUPKAN EKONOMI

Dunia Tanpa Tirai

Sukar bagi sesiapa sekarang ini untuk mempertahankan Pak Lah daripada mengakhiri sejarah kepimpinannya. Langkah beliau dalam menangani isu kenaikan minyak dunia lebih banyak memperlihatkan ketidakupayaan beliau dalam menangani krisis ekonomi. Walaupun umum memaklumi akan situasi ekonomi khususnya kenaikan harga minyak di luar kawalan yang berlaku dalam ekonomi dunia seterusnya memberikan kesan yang besar di seluruh dunia, tetapi gaya dan keputusan Pak Lah menanganinya amat mendukacitakan rakyat. Dari segi karakter Pak Lah terlalu konvensional, stereotaip dan dependence. Tidak ada penyelesaian yang kreatif, inovatif, berani dan berbeza daripada Pak Lah. Pemahaman Pak Lah tentang ekonomi hanya di sekitar pendapatan Petronas, cukai yang diperolehi kerajaan dan subsidi. Dalam ertikata lain arithmetik ekonomi Pak Lah hanya berada dalam lingkungan mentaliti subsidi.

Hitung kira Pak Lah dalam memahami hubungan negara dan rakyat dalam konteks ekonomi ialah pemberian subsidi dan penarikan subsidi, keuntungan negara dan kerugian negara oleh pendapatan komoditi, dan penjimatan perbelanjaan kerajaan dan rakyat. Selebihnya Pak Lah melihat ekonomi adalah objek kebergantungan yang dogmatik dan fatalistik, khususnya kepada aliran ekonomi dunia yang dikuasai oleh paksi ekonomi Barat. Walaupun masalah kenaikan harga minyak adalah masalah dunia, tetapi bukan semua negara yang ‘tewas’ olehnya. Situasi antara sebuah negara dengan sebuah negara yang lain adalah berbeza. Kelebihan dan keupayaan sesebuah negara dalam mencari penyelesaian yang bijaksana, kreatif dan inovatif sekurang-kurangnya dapat memperlahankan kesannya.

Malaysia adalah sebuah negara yang mempunyai banyak kelebihan dari segi sumber dan kestabilan ekonominya. Apatah lagi situasi yang dihadapi oleh Malaysia oleh kenaikan harga minyak mungkin setakat ini tidaklah seteruk krisis ekonomi 1997, yang menyaksikan sektor korporat, bank, institusi ekonomi punah oleh krisis matawang melibatkan seluruh pergerakan ekonomi. Krisis kenaikan harga minyak setakat ini hanya melibatkan korelasi antara kos marginal dan inflasi, seterusnya penyesuaian dengan pendapatan rakyat. Selebihnya sektor ekonomi masih berada dalam keadaan kukuh dan stabil. Tetapi penyelesaian yang tidak menepati fokus serta langkah yang silap bukan sahaja akan menjadikan keadaan bertambah buruk tetapi juga menghancurkan ekonomi Malaysia. Keadaan ini sekaligus akan meletakkan Malaysia dalam keadaan krisis dan tidak stabil baik dari segi ekonomi, sosial dan politik.

Langkah penjimatan perbelanjaan yang dilakukan Pak Lah tentunya baik dalam keadaan tertentu terutamanya untuk kesan jangka pendek. Tetapi langkah penjimatan yang keterlaluan akan memberikan kesan kepada ekonomi dari segi jangka panjangnya. Penjimatan yang keterlaluan akan menjadikan ekonomi tidak bergerak dan seterusnya menguncup ke peringkat yang membahayakan, iaitu peringkat ketiadaan aktiviti ekonomi dan inflasi. Melaksanakan pemotongan perbelanjaan dan pemansuhan projek-projek pembangunan adalah perkara mudah yang boleh dilakukan oleh sesiapapun jua. Dan akibatnya ialah penguncupan aktiviti ekonomi yang tentunya menggencat kadar pertumbuhan ekonomi Malaysia. Perkara yang sukar dilakukan oleh pemimpin biasa tetapi mampu dilakukan oleh pemimpin luarbiasa ialah bukan hanya dengan memotong itu dan ini, tetapi meningkatkan kadar pertumbuhan ekonomi yang dapat ‘memampukan’ rakyat untuk membayar peningkatan kos sara hidup mereka.

Dalam ertikata lain, Pak Lah perlu memikirkan untuk membuka ‘window of opportunity’ yang dapat merancakkan aktiviti ekonomi bagi mengimbangi kenaikan kos hidup rakyat. Ada dua perkara yang umum sedia maklum dalam usaha untuk membuka ‘jendela peluang’ ini. Pertama, merancakkan aktiviti ekonomi dengan penerokaan bidang ekonomi baru serta suntikan terhadap pelaksanaan projek-projek mega yang berfaedah kepada rakyat, dan bukannya memotong semua perbelanjaan kerajaan termasuk pembangunan negara dan akhirnya ‘membunuh’ pertumbuhan ekonomi. Kedua, pelaksanaan sistem pengagihan projek yang telus dan adil untuk semua rakyat dengan memansuhkan semua sistem yang melibatkan campurtangan serta penyertaan orang politik yang berkepentingan.

Kegiatan ekonomi yang rancak oleh suntikan dana serta kapasiti kerajaan, disertai oleh sistem pengagihan yang merata untuk semua rakyat akan meningkatkan pertumbuhan ekonomi seterusnya memberikan rakyat kemampuan untuk menangani kos kenaikan harga minyak dan makanan dunia ini. Namun apa yang berlaku di Malaysia sekarang ialah bukan kerana ekonomi negara itu tidak berkembang atau menurun, tetapi kerana sistem ekonomi yang korup di tangan elit-elit politik UMNO dan Barisan Nasional yang berkuasa untuk sekian lama. Oleh itu, apa yang lebih baik dilakukan oleh Pak Lah ialah pembaikian atau perubahan menyeluruh dalam sistem ekonomi yang berasaskan kesinambungan kuasa politik kepada sistem ekonomi yang berasaskan kesinambungan kesejahteraan rakyat.

Penjimatan yang memotong segala bentuk perbelanjaan pembangunan dan perbelanjaan kerajaan adalah cara penyelesaian mudah yang boleh dilakukan oleh sesiapapun, dan ia tidak pun memberikan faedah langsung kepada rakyat. Maka apa yang terlihat ialah hanya penyelesaian terdesak untuk mengambil hati rakyat. Tetapi pada hakikatnya langkah ini tidak memberikan apa-apa kesan yang besar kepada kadar pertumbuhan ekonomi mahupun pengurangan kos yang ditanggung oleh rakyat. Malah ia menjadikan ekonomi itu statik, menguncup dan akhirnya terbenam dalam inflasi yang menggunung tinggi.

Keluhan-keluhan daripada golongan pembekal, penyedia perkhidmatan dan peniaga-peniaga runcit tentang pemansuhan pesanan-pesanan di jabatan kerajaan menular kepada kekurangan malah ketiadaan kerja untuk golongan kontraktor kecil yang terlibat dalam pelbagai industri kecil dan sederhana. Keluhan-keluhan ini suatu masa akan menjadi jeritan apabila untuk mendapatkan tender perbekalan di bawah RM10,000 pun nantinya mereka terpaksa memberikan harga paling murah dengan persaingan yang melibatkan puluhan dan mungkin ratusan syarikat lain. Keadaan akan menjadi lebih buruk dengan nisbah kerja dan pembekal menjadi jurang persaingan yang menakutkan. Maka sistem ekonomi akan menjurus kepada bentuk ‘survival of the cheapest’, yang tentunya menyaksikan pengecilan saiz syarikat melalui pembuangan pekerja, pengurangan gaji dan segala macam pengurangan.

Pak Lah harus meneliti kesan daripada setiap langkahnya dalam menangani situasi ekonomi sekarang ini. Ekonomi pasar yang diamalkan ini melibatkan jaringan yang amat kompleks. Ia boleh menjadi permainan domino yang amat menakutkan jika tersentuh bata yang salah dan bergerak menjatuhkan semuanya sekali dalam sekelipan mata. Namun apa yang pasti di sini ialah Pak Lah sememangnya telah menunjukan ketidakupayaan beliau untuk menangani krisis ekonomi. Itulah hakikatnya.

Mingguan Wasilah, 22-28 Jun 2008

No comments: