Monday, July 28, 2008

REVIU FILEM APRIL 2008

MELIHAT PERANG ANTI-PENGGANAS AS DALAM RENDITION

Apakah yang anda rasakan apabila tiba-tiba orang yang anda tunggu ketibaannya di lapangan terbang tiba-tiba lenyap tanpa kesan? Isabella El-Ibrahimi (Reese Whitherspoon), wanita Amerika Syarikat berkahwin dengan warga Amerika keturunan Mesir Anwar El-Ibrahimi (Omar Metwally), seorang jurutera kimia. Mereka hidup bahagia bersama, dengan seorang putera dan menunggu seorang lagi cahaya mata dalam kandungan. Amerika Syarikat adalah negara untuk semua orang mengecap kebebasan tanpa mengira warna kulit. Sekurang-kurangnya itulah yang dipropagandakan, sehinggalah tiba pada suatu ketika mereka menyedari bahawa Amerika Syarikat bukanlah seperti mana yang mereka sangka. Kehidupan Isabella tiba-tiba bertukar apabila suaminya Anwar El-Ibrahimi, lenyap tanpa kesan ketika dalam penerbangan balik dari Cape Town ke Washington. Tiada data dan sebarang bukti yang menunjukkan bahawa Anwar El-Ibrahimi menaiki pesawat tersebut walaupun Isabella telah menerima panggilan telefon daripada Anwar sejurus sebelum Anwar menaiki pesawat. Isabella mencari petunjuk. Pihak di Afrika Selatan mengesahkan bahawa Anwar menaiki pesawat pulang ke Washington. Apabila Isabella melakukan pencarian, dia menemui petunjuk. Anwar menggunakan kad kreditnya untuk membeli barangan di dalam pesawat. Ini mengesahkan bahawa Anwar menaiki pesawat tersebut. Tetapi bagaimana Anwar tiba-tiba lenyap dan semua butir-butir tentang kehadirannya dalam pesawat itu dipadamkan? Isabella menyedari sesuatu yang pelik dan dahsyat berlaku ke atas suaminya.

Rendition diarahkan oleh pengarah dari Afrika Selatan Gavin Hood sementara skripnya ditulis oleh Kelley Shane berdasarkan peranan yang dimainkan oleh CIA dalam melenyapkan dan menyeksa orang-orang yang disyaki pengganas tanpa pengadilan dan pembicaraan. Anwar El-Ibrahim adalah mangsa tangkapan rambang CIA yang menyangka beliau adalah pengganas yang terlibat dengan serangan bom di Mesir yang mengakibatkan kematian seorang pegawai CIA. Selepas serangan 11 September, AS memperkenalkan akta yang disebut Patriot Act yang boleh menahan, mengurung dan menyeksa sesiapa yang disyaki pengganas tanpa bicara. Rendition adalah istilah bagi tindakan CIA menahan suspek dan menghantar mereka ke penjara-penjara CIA di luar negara untuk dikurung dan diseksa bagi mendapatkan maklumat tentang kegiatan pengganas. Ia juga popular dengan sebutan ‘torture taxi’. Namun malangnya kebanyakan mangsa CIA ini adalah orang-orang yang tidak bersalah seperti Anwar El-Ibrahimi ini. Mereka ditahan lantaran prejudis terhadap nama Islam dan asal keturunan mereka dari Timur Tengah.

Anwar diserbu dan ditahan tanpa sebab sebaik tiba di lapangan terbang. Data-data dirinya dipadamkan dan beliau dibawa terus ke hangar yang disewa CIA. Atas arahan Corrinne Whitman (Meryl Sreep), Ketua CIA yang bertanggungjawab atas kegiatan pengganas, Anwar diterbangkan terus ke kem rahsia CIA di Mesir. Di sana Anwar diletakkan di bawah tanggungjawab Abu Fawal (Igal Nour), ketua unit rahsia yang bertanggungjawab mencari maklumat tentang kegiatan militan Islam. Abu Fawal mempunyai kuasa penuh untuk melakukan apa sahaja terhadap tahanannya termasuk menyeksa hatta membunuh, kerana kem rahsia ini tidak mempunyai sebarang undang-undang yang perlu dipatuhi selain daripada menerima arahan daripada CIA dan menteri negara berkenaan yang bertanggungjawab secara rahsia.

Douglas Freeman (Jake Gyllenhaal), pakar analisis CIA yang dilantik menjadi ketua penyelaras CIA di Mesir menggantikan ketua penyelaras CIA yang mati oleh serangan bom kemudiannya menjadi pegawai penyelia kepada soal siasat yang dilakukan terhadap Anwar. Di sana Douglas bertemu Abu Fawal yang amat digeruni dan menjadi sasaran utama pihak militan. Sementara di AS pula Isabella terus berusaha menjejaki Anwar. Usaha ini membawanya kepada Alan Smith (Peter Sarsgaard), teman kolejnya bersama Anwar dahulu untuk menjejak Anwar. Akhirnya kedudukan sebenar terdedah. Nasib Anwar kini terletak di tangan Whitman, ketua CIA yang berasa tindakannya betul dan segala yang dilakukannya perlu dipertahankan walaupun mengorbankan orang yang tidak bersalah.

Kembali ke Mesir, Fatimah anak perempuan Abu Fawal kini lari mengikut teman lelakinya Khalid. Kisah Fatimah membawa kepada peristiwa tragik apabila Khalid adalah senjata kepada pihak militan untuk membunuh Abu Fawal. Serangan bom yang membunuh agen CIA itu sebenarnya ditujukan kepada Abu Fawal. Dan sepertimana kata Andre Bazin, “… from shot to shot, time is completely free. The relationship of one shot to another may be from any tense (past, present, or future) to any tense (future, present or past)”. Filem ini memperlihatkan bagaimana masa yang tidak terikat pada ruang masakini, masalalu atau masa hadapan itu saling bertukaran. Ini disebut Bazin sebagai ‘the abstract, intellectual imaginary time of montage’. Rendition bermula melalui teknik in media res, Douglas bersama agen CIA melalui jalan yang sesak dan tersekat oleh kemalangan. Sementara Abu Fawal dan anggota-anggotanya berhenti di tepi jalan dan minum di sebuah kedai di tempat yang sama. Tiba-tiba tembakan dilepaskan kepada Abu Fawal tetapi tidak mengena. Serentak itu bom tiba-tiba meletup dan menghancurkan tempat itu. Termasuk yang terkorban agen CIA teman Douglas. Cerita kemudian dibawa kepada peristiwa Anwar dan sebagainya sehinggalah pada akhirnya kejadian letupan bom itu diulang kembali dan menjelaskan bahawa yang meletupkan bom itu ialah Khalid, teman lelaki Fatimah yang dihadang oleh Fatimah. Dan Fatimah, anak perempuan Abu Fawal adalah antara mangsa yang terkorban dalam letupan itu tanpa diketahui oleh Abu Fawal sendiri sehinggalah Abu Fawal menyerbu ke rumah Khalid.

Pergerakan cerita ini cukup menarik dan memberikan kesan emosi yang amat hebat. Apatah lagi dengan lakonan ekstravaganva pelakon-pelakonnya. Watak naïf Isabella dan Anwar. Ambivalen Douglas dan Abu Fawal. Dunia keliru Fatimah dan Khalid. Tegarnya Corrinne Whitman. Ia memperlihatkan watak-watak bulat yang masing-masing tegar menyatakan mereka di pihak yang benar. Semua orang merasakan mereka betul dan keadaan menjadikan semua orang betul.

Rendition adalah kekeliruan, ketakutan dan kegilaan AS terhadap dosa yang mereka lakukan. Selain itu ia juga adalah dunia hipokrit AS yang mendabik dada sebagai juara hak asasi manusia tetapi apa yang mereka lakukan adalah sama dengan apa yang dilakukan oleh Nazi, regim Pol Pot, penjenayah perang Serbia dan sebagainya. Seperti dialog yang diluahkan oleh Douglas, “setiap orang yang anda seksa akan menumbuhkan sepuluh, seratus, seribu musuh baru setiap hari”. Tindakan zalim AS tidak pernah berjaya menghapuskan pengganas sebaliknya hanya melahirkan seribu musuh baru setiap saat.

Rendition adalah kisah benar yang berlaku kepada Ahmed Agissa, yang diserkup di lapangan terbang, kemudian ditelanjang, digari, ditutup mata dan diterbangkan ke pusat tahanan rahsia di Tora, Mesir. Di sana dia diseksa dengan kejutan elektrik, dipukul, ditelanjangkan, dilemaskan dengan air, dan dikurung dan sel yang amat sempit serta hapak selama bertahun-tahun. Ahmed ditahan selama 15 tahun sebelum dibebaskan. Ahmed tidak melakukan apa-apa kesalahan. Begitu juga yang berlaku kepada Maher Arar, warga Islam Kanada dan berpuluh-puluh orang Islam yang lain selain daripada berpuluh ribu warga Afghanistan, Iraq dan Pakistan di penjara rahsia AS di seluruh dunia. Dan ia menjadi sangat jelek dan terkutuk oleh pembohongan paling celaka AS daripada kata-kata Condoleeza Rice, “With the respect to detainees, the United States Government complies with its Constitution, its laws, and its treaty obligations. Acts of physical or mental torture are expressly prohibited. The United States Government does not authorise or condone torture of detainees. Torture, and conspiracy to commit torture, are crimes under US law, wherever they may occur in the world… It is the policy of the United States that this questioning is to be conducted within US law and treaty obligations, without using torture. It is also US policy that authorized interrogation will be consistent with US obligations under the Convention Against Torture, which prohibit cruel, inhuman, or degrading treatment.”

Tiada pembohong yang paling terkutuk di dunia ini selain Bush dan konco-konconya.

Milenia Muslim, April 2008

No comments: