Saturday, June 14, 2008

SELA SELI 1

Dahulu Aku Jatuh Motor

Ruang ini saja aku buat untuk merehatkan sedikit otakku yang sentiasa dipaksa untuk berputar dengan serius. Sebagai ruang peribadi, selesanya kata diri digunakan ‘aku’. Lagipun aku saja yang membaca ruang ini pun. Tulis untuk aku dan baca untuk aku. Tetapi dunia maya alam siber ini tidak menghalang mana-mana pihak pun nak membacanya. Cuma ini diari peribadi aku (dalam keadaan nak rehatkan otak aku).

Hari ini pagi sabtu 14 Jun 2008, aku pergi membaiki motorku. Motor ini lama tersadai setelah aku kemalangan, terjatuh pada senja hari hujan renyai-renyai di jalan menghala ke Tecnology Park, Bukit Jalil. Tarikhnya 28 Februari 2008. Kerana besoknya aku pergi ke bengkel penulisan puisi di Kuala Pilah. Aku ingat tarikh-tarikh ini kerana masa itu sedang hangat dengan kempen pilihanraya yang mana pada 8 Mac 2008 telah menyaksikan tercatatnya sejarah politik yang mengejutkan (terutamanya UMNO dan konco-konco BN-nya). Senja itu aku pulang, ketika hujan renyai-renyai. Mataku yang memang rabun jauh, ditambah pula dengan visor helmet yang sudah calar balar membuatkan penglihatanku kabur. Aku memang menunggang perlahan. Sampai ke jalan masuk fly over ke Bukit Jalil, tepi jalan itu rupanya baru digelek steamroll (lebih kurang begitulah). Aku tak perasan dan tak nampak. Lalu aku redah masuk ke tepi jalan yang berlopak-lopak itu hingga motorku hilang kawalan. Aku sudah membreknya dan motor itu sudah perlahan tetapi takdir memang nak jatuh, lalu aku jatuh. Berat juga motor Jaguh Modenas 150cc ni. Aku jatuh, tapi tak ada cedera. Cuma luka kecil calar-calar kaki dan terseliuh lutut kanan kerana jatuh terhempap motor.

Aku jatuh terbalik ke sebelah kanan. Tetapi tidaklah kuat sangat. Ketika aku terugah-ugah mengangkat motor, sebuah lori berhenti di hadapanku. Dua orang pemuda India turun untuk membantu.

“Abang ada luka?” Memang baik pemuda India itu.
“Tak ada. Ok.”
Dua orang pemuda India itu datang membantu mengangkat motor. Seorang daripadanya memeriksa motorku.
“Cuba start bang.”
Aku menekan butang penghidup enjin beberapa kali dan kemudian hidup. Alhamdulillah. Aku tidak cedera dan motor pun boleh berjalan.
Setelah bercakap lebih kurang aku ucapkan banyak terima kasih dan bersalam dengan dua orang pemuda India itu. Mereka berdua menawarkan bantuan untuk menghantar aku ke rumah. Aku menolak kerana aku pun tidak cedera apa-apa. Aku memang terharu juga dengan kebaikan pemuda-pemuda India pemandu lori. Kadang kala aku terfikir, sentimen perkauman ini banyak dimainkan oleh orang-orang atasan, elit dan orang kaya – tetapi peringkat rakyat bawahan sebenarnya mereka hanya ingin hidup aman damai mencari rezeki. Dan adakalanya tembok prasangka yang menjarakkan kefahaman antara kaum itu membuatkan sentimen itu timbul. Aku tidak mahu bercakap tentang hubungan kaum di sini. Cukup aku pegang prinsip manusia itu sama – ada hati ada perasaan.

Aku pulang ke rumah, mandi dan membubuh ubat diam-diam. Aku tidak memberitahu isteriku, kerana memang dia selalu bimbang aku naik motor. Isteriku memang menyuruh aku membawa kereta, tetapi aku memang selesa naik motor kerana minyaknya jimat dan lepas sesak di jalan. Aku tidak ada apa-apa cuma sengal-sengal badan sedikit. Tetapi lutut kananku memang sakit. Tidak boleh bengkok. Memang kena tempat hentakan lama, zaman jadi mat rempit awal tahun 90-an. Melambung dan terhentak ke jalan. Hampir setahun aku tak boleh main bola. Memang ada kesannya terasa sampai hari ini, lutut kananku ada rasa lemahnya. Hari ini lutut tu kena lagi.

Esoknya aku bersama Rahimidin pergi ke Kuala Pilah, terlibat dalam bengkel penulisan. Dengan terencut-encut itu aku pergi berbengkel juga. Tidur dalam khemah pulak tu. Tak apalah, memang zaman-zaman dulu aku suka melasak. Panjat gunung, ekspedisi, main bola, macam-macam termasuk la merempit dan berlumba kereta.


SELA SELI 2


Motor oh Motor

Pagi ni sabtu 14 Jun 2008, aku pergi baiki motorku yang tersadai sejak 28 Februari 2008. Tiga bulan lebih tinggal tersadai dengan kesan tanah jatuh dulu pun masih tak bercuci. Ada aku hidupkan enjinnya beberapa kali dalam 3 bulan tu. Semalam aku hidupkan enjin, ok hidup. Petang aku hantar basuh di tempat basuh India yang baik hati di kondoku. Pagi ini aku bawa ke bengkel, betulkan handle yang bengkok dan tukar minyak hitam. Visor helmet yang kabur itu juga aku tukar.

Aku sedia jadi zoro kembali. Naik motor setelah 3 bulan guna kereta sahaja. Mengapa? Semua orang tahu. Pak Lah dah naik minyak hingga semua orang jadi gila naik minyak. Apa nak jadi Pak Lah? Inilah jasa Pak Lah yang diingati oleh rakyat Malaysia selama dia memerintah. Naik dan naik harga minyak. Islam Hadhari? Mana ada Islam Hadhari. Islam, Islam lah. Mana ada Islam hadhari, Islam madani, Islam liberal. Itu semua tak betul. Yang betul masyarakat hadhari atau masyarakat Islam Hadhari. Bukan Islam Hadhari. Itupun Pak Lah tak boleh nak beza. Memang Pak Lah kurang baca buku.

Aku jadi zoro kembali kerana Pak Lah naik minyak lagi. Ok lah. Apa nak buat. Aku pun tak asing dengan motor. Cuma masalahnya ialah – Pak Lah. Dia memang tak mampu nak jadi perdana menteri. Itu saja.

Pak Lah sedang menamatkan sejarah politiknya. Dua perkara yang diingati orang tentang Pak Lah ialah, Islam Hadhari dan naik harga minyak. Dua-duanya pun tak betul. Hanya itu. Lain tak ada.

Aku sebenarnya lebih sukakan Pak Lah daripada Mahathir yang despotik itu, tapi apa nak buat Pak Lah memang tak mampu jadi Perdana Menteri. Semoga Pak Lah diampuni dan dirahmati Allah s.w.t – selepas berakhir dunia politiknya tidak lama lagi.

No comments: