Tuesday, August 5, 2008

REVIU FILEM JULAI 2008

INDIANA JONES SEBUAH WACANA ORIENTALISME

Ketika mula diterbitkan pada tahun 1981, Indiana Jones: Raiders of the Lost Ark menjadi sebuah titik penting bagi kehadiran filem aksi-pengembaraan Hollywood. Kehadiran sekuel Indiana Jones: The Temple of Doom dan Indiana Jones and the Last Crusade mencetuskan sebuah fenomena bukan sahaja di Hollywood tetapi di seluruh dunia yang dicengkam pengaruh Hollywood. Filem Indiana Jones dikatakan menjadi pencetus filem aksi-pengembaraan dan dikatakan memberikan pengaruh besar terhadap filem-filem aksi selepas tahun 1981. Antaranya filem aksi Die Hard yang dibawa oleh Bruce Wilis tidak terkecuali dikatakan mendapat inspirasi daripadanya. Kemudian inspirasi dan pengaruh Indiana Jones dibawa ke dalam filem-filem seperti Kings Solomon’s Mine (1985), Allan Quatermain and the Lost City of Gold (1986), The Mummy (1999), The Mummy Returns (2001), The Scorpion King (2002), National Treasure (2004), National Treasure: Book of Secrets (2007), The Mummy: Tomb of the Dragon Emperor (2008), Nim’s Island (2008), dan sebagainya.

Indiana Jones mencetuskan fenomena filem aksi yang banyak menggunakan babak aksi lasak yang dibuat pelakon-pelakon aksi lasak, dan kadangkala oleh pelakonnya sendiri. Fenomena babak aksi lasak dalam filem ini kemudian diubah kepada penggunaan teknologi komputer (CGI dan sebagainya) dengan kehadiran filem-filem dari Star Wars sehinggalah The Matrix. Setelah sekuel terakhir Indiana Jones and the Last Crusade, siapa pun tidak menyangka selepas 19 tahun Steven Spielberg dan George Lucas akan kembali bergabung tenaga menghasilkan Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull. Bahkan ia mengekalkan Harisson Ford yang kini mencecah usia 60 tahun sebagai Prof Dr. Henry Walton Jones alias Indiana Jones tahun di samping pelakon asal seperti Karen Allen sebagai Marion Ravenwood. Cuma kali ini muncul Shia LaBeouf yang membawa watak Mutt Williams, iaitu anak (luar nikah) Indiana Jones bersama Marion.

Filem-filem Hollywood adalah suatu bentuk penyebaran hegemoni budaya liberal-sekular Amerika Syarikat, dalam masa yang sama menghantar gelombang penguasaan kapitalisme. Hollywood adalah sebuah pangkalan orientalisme pascamoden yang paling perkasa di dunia sekarang ini. Orientalisme mengikut Edward Said ialah tentang bagaimana sarjana-sarjana Barat mewujudkan kesedaran palsu (false consciuosness) dalam mencipta imaginasi dan prejudis terhadap dunia selain Barat. Wujud tentang apa yang disebut ‘The Others’ dan ‘Self’’ dalam konteks membezakan antara masyarakat Barat-penjajah dan masyarakat bukan Barat-dijajah. Ia mewujudkan tujuan instrumental yang melahirkan imaginasi, citra, simbol, makna dan tafsir dalam usaha meresapkan kebenaran yang palsu kepada objek penjajahannya. Pandangan dunia yang dikuasai Barat membina dikotomi baik menentang jahat. Suatu bentuk generalisasi paksi kebaikan (Dunia Barat) menentang kejahilan dan kejahatan (Dunia Selain Barat) telah diwujudkan secara konsisten. Kemuncaknya dunia bukan Barat-dijajah kehilangan diri-merdeka dan meletakkan keberadaan mereka melalui simbol, imej, dan makna yang diberikan oleh Barat-penjajah.

Dalam konteks Hollywood, paksi dan imej hegemoni ini adalah Amerika Syarikat (AS) dan semua imej yang mencabar, menyaingi dan tidak disenangi oleh AS akan digambarkan sebagai imej jahat (antagonis). Dikotomi AS (baik) menentang alam kejahatan (seteru AS) diwujudkan secara konsisten walaupun pada hakikatnya AS adalah paksi kejahatan utama di dunia ini. Dalam The Raiders of the Lost Ark, antagonisnya adalah Hitler dan Nazi yang cuba memperolehi kuasa untuk menakluki dan memusnahkan dunia daripada tinggalan bahtera Nabi Nuh. Ini tidak menghairankan memandangkan darah Yahudi Spielberg dan Lucas tidak akan melupakan apa yang telah dilakukan oleh Hitler terhadap kaum Yahudi di Jerman. Maka Hitler serta gerombolan Nazinya digambarkan sebagai jahat dan bodoh, dan dikalahkan oleh AS-Yahudi (Indiana Jones) yang datang untuk menyelamatkan dunia. Sementara dalam The Temple of the Doom, China dan India pula memegang watak antagonisnya. Ini memperlihatkan ‘ketidaksenangan’ AS terhadap kebangkitan kuasa China yang menyainginya. Dalam pada itu ia menjana imej ‘sifat lemah dan harapan’ India mendapatkan pertolongan AS (Indiana Jones) untuk menyelamatkan mereka daripada kejahatan. Akhirnya dalam The Last Crusade, Nazi Jerman sekali lagi diberi watak antagonis. Ternyata kebencian serta sifat fanatik zionisme Speilberg dan Lucas telah membuatkan mereka menghadirkan filem-filem yang membawa agenda zionisme Yahudi yang sangat konsisten.

Kemunculan The Kingdom of the Crystall Skull hanya membina kesinambungan penyebaran hegemoni budaya dan imej wira AS-Yahudi dalam membebaskan dunia daripada kejahatan dan kegelapan. Tamadun Maya yang begitu maju dinafikan dengan imej penduduknya diberi rupa yang liar, ganas dan tidak bertamadun. Bahkan tamadun Maya yang agung itu dihipotesiskan sebagai ciptaan makhluk asing yang datang ke bumi. Di sini wacana orientalisme pascamoden AS secara tersirat memalsukan sejarah dengan citra dan imej filem yang merendah-rendahkan manusia (others) selain mereka (self). Ini bertepatan dengan apa yang dinyatakan oleh Frantz Fanon bahawa usaha penjajahan baik politik mahupun budaya sebagai suatu bentuk usaha dehumanization manusia yang menjadi subjek penjajahan iaitu manusia yang tidak diperlakukan sebagai manusia tetapi sebagai benda. Jiwa mereka diciptakan kompleksiti inferior yang diakibatkan oleh pembunuhan kebesaran budaya tradisi yang termasuk sejarah, bahasa, wacana dan idealogi. Di sini ‘Will to truth’ yang sangat berkaitan dengan ‘will to power’, menjadikan kuasa (media dan propaganda) sebagai pemilik kebenaran.

Siri filem terbaru Indiana Jones ini menjadikan Rusia pula sebagai antagonisnya, yang diwakili oleh imej Spalko seorang wanita Ukraine yang mengetuai pasukan sulit KGB. Imej wanita ini adalah gambaran ‘permissive’ yang diprojeksi oleh Speilberg sebagai ‘bahan atau ruang taklukan’ yang dibayangi oleh superioriti Indiana Jones dalam konteks wacana patriakismenya. Pengakhiran cerita seperti yang dimaklumi memberikan kemenangan gemilang kepada kuasa kebaikan (AS-Zionisme) dalam menghapuskan segala kuasa dan unsur kejahatan di muka bumi ini. Ternyata wacana orientalisme sangat memainkan peranan dalam setiap citra-imej dan imaginasi-cerita yang mengisi filem Indiana Jones: The Kingdom of the Crystall Skull ini.

Ia tentunya sebuah filem yang menarik dan hebat melalui aksi pengembaraan dan pergaduhannya; yang sememangnya dibikin untuk menimbulkan kesan kekaguman kepada manusia di seluruh dunia bagi meloloskan agenda hegemoni budaya dan superioriti AS-Yahudi. Sekaligus cuba menutup bangkai busuk segala kejahatan dan pembohongan AS-Yahudi di muka bumi ini.

Milenia Muslim, Julai 2008

1 comment:

Sham al-Johori said...

Tuan,
Bila nak buat kritikan terhadap dua filem yang saya uar-uarkan dalam blog saya tu? Kena tonton segera filem sebab tayangannya dijangkakan akan pecah panggung. Selamat menonton.
hehe