Friday, August 29, 2008

DUNIA TANPA TIRAI

MAJLIS PEGUAM DAN BENIH KEBENCIAN

Tindakan Majlis Peguam menganjurkan beberapa forum yang mempertanyakan kembali asas-asas yang dipersetujui dalam membentuk negara yang kita kenali sebagai Malaysia pada hari ini, sebenarnya bukan sahaja satu bentuk tindakan yang tidak bijak tetapi juga melahirkan ancaman yang sangat merbahaya kepada kestabilan masyarakat berbilang kaum di Malaysia ini. Dalam kata-kata Inggeris, ia disebut seperti menggolekkan bola salji dari atas ke bawah. Bola salji kecil yang bergolek dari atas akan mengaut salji hingga menjadi besar dan besar, seterusnya menghentam serta memusnahkan apa-apa yang ada di bawah. Tindakan Majlis Peguam mengadakan forum ‘Memeluk Islam’ dan sebelum ini ‘Kontrak Sosial’ tidak lebih daripada menggolekkan bola salji tadi. Apabila berlaku sesuatu yang di luar dugaan, seperti yang dimaklumi orang yang menggolekkan bola salji (di atas) tidak menerima kesan sebaliknya sesiapa yang di bawah (rakyat awam yang tidak bersalah) yang menerima bahananya.

Sebelum memperkatakan tentang ‘kejahilan dan keangkuhan’ Majlis Peguam ini, ingin dibelek satu perkara untuk difikirkan kemungkinan paling buruk yang boleh berlaku pada hari forum tersebut. Dapatkah pimpinan Majlis Peguam yang kononnya demokratik dan bijak itu membayangkan bagaimana sekiranya pada hari protes dan demonstrasi penuh emosi BBK Melayu dan BBK Islam, tiba-tiba muncul kelompok daripada Hindraf atau demontrans daripada kalangan kaum Cina DAP atau sebagainya yang menyokong forum terbabit. Dapatkah Majlis Peguam yang bijak itu bayangkan apakah yang akan terjadi jika dua kumpulan berbeza kaum dan agama serta saling bertentangan itu bertembung? Bukankah satu bencana pertumpahan darah yang tidak mahu kita bayangkan akan berlaku? Apakah Majlis Peguam yang bijaksana itu pernah memikirkan implikasi sosial yang buruk dan merbahaya seperti ini di dalam kepala otak demokrat mereka?

Menuduh orang Melayu emosi dan tidak rasional sebenarnya adalah tuduhan yang dungu. Bayangkan jika umat Islam mengadakan forum menyanggah agama Hindu di India? Bukankah ledakan bom dan keganasan yang melibatkan ratusan atau ribuan nyawa akan berlaku? Ini telah dibuktikan dengan tindakan melampau penganut Hindu yang menyerang dan membunuh ribuan orang Islam di India. Apakah kita dapat membayangkan sebuah negara yang dikatakan antara yang paling demokratik di dunia itu juga hilang pertimbangan apabila menyentuh persoalan agama dan kaum. Juga cuba bayangkan jika forum yang menyanggah agama Kristian atau memperkatakan tentang kritikan orang Islam terhadap Kristian atau sistem politik sekular di Britain, Australia, Jerman, Peranchis, Itali, Sepanyol bahkan Amerika Syarikat sendiri. Tentunya masjid akan menjadi sasaran serangan dilontar babi dan bom, sementara orang islam diserang di jalan-jalan raya. Ini telah berlaku pun di Britain, Australia, negara Eropah dan Amerika Syarikat yang dikatakan paling rasional, demokratik dan paling tinggi hak asasinya itu.

Majlis Peguam dalam hal ini dilihat amat tidak matang dalam memahami asas dan falsafah demokrasi khususnya dalam konteks Malaysia. Memperjuangkan hak minoriti adalah tanggungjawab mulia setiap orang, intitusi dan masyarakat. Islam juga adalah agama yang bermula dengan memperjuangkan hak minoriti dan keadilan untuk semua khususnya mereka yang lemah dan tertindas. Namun dalam negara yang kompleks persoalannya, khususnya negara yang tiba-tiba bangun untuk menjadi ‘negara semua orang’ dengan mengetepikan bangsa asal yang berdaulat ke atasnya amat perlu melihat kepada ‘pertimbangan keutamaan’. Setiap negara mempunyai keutamaan dalam memastikan ikatan asas yang membinanya diberi perhatian lebih daripada segala-galanya. Keutamaan dalam negara Malaysia yang kompleks ini ialah memahami dan menjaga asas yang mengikat semua bangsa dan kaum untuk menjadi rakyat yang setia kepada satu negara ini. Asas ini ialah konsensus yang dipersetujui dan akhirnya menjelma menjadi hakikat nyata yang kita sebut sebagai Perlembagaan Negara Malaysia.

Apabila Majlis Peguam tidak mahu lagi menghormati Perlembagaan yang terhasil daripada persetujuan semua ini, maka mereka tentulah melakukan satu bentuk tindakan devians yang melanggar nilai dan norma masyarakat. Tindakan ini dikatakan devians kerana terbukti ialah telah mendatangkan satu natijah yang amat buruk dalam senario hubungan kaum di Malaysia sekarang ini. Senario ini ialah perasaan curiga dan benci membenci yang kini membenih dalam jiwa masyarakat Malaysia yang pada satu ketika dalam PRU12 telah menunjukkan semangat rasional yang tinggi, melangkaui sentimen perkauman yang berakar selama 50 tahun dahulu.

Tindakan Majlis Peguam pada hari ini telah mengembalikan masyarakat Malaysia ini ke belakang, iaitu kembali menanam semangat curiga dan benci membenci antara kaum. Orang-orang Islam sedang melihat orang bukan Islam dengan penuh marah kerana ‘menghina Islam dan bangsa Melayu’, dan orang bukan Islam sekarang juga sedang melihat orang Islam khususnya orang Melayu dengan penuh benci kerana ‘memaksakan Islam dan Melayu’ ke atas mereka. Sekurang-kurangnya sedikit perasaan ini ada bermain di kalangan rakyat Malaysia yang sedang melangkah ke arah era perpaduan dan cinta damai, tetapi tiba-tiba tergencat dengan insiden kedemokratikan Majlis peguam. Inilah hasil yang paling jelas berjaya dicetuskan oleh tindakan demokratik Majlis Peguam tersebut.

Majlis Peguam tentunya merasakan apa yang mereka lakukan ialah sesuatu yang membawa rakyat ke arah cita-cita demokrasi yang tulen. Tetapi sebenarnya apa yang berlaku ialah mereka sedang menghancurkan demokrasi dengan mengembalikan masyarakat kepada era kecurigaan dan kerengganan perkauman. Inilah adalah kerana mereka tidak mengkaji implikasi sosial yang tentunya banyak dipengaruhi oleh iklim ekonomi, keadaan masyarakat, dan situasi politik. Ekonomi yang lemah banyak menekan masyarakat dan tekanan ini akan cepat mencetuskan api hatta daripada isu-isu yang kecil. Masyarakat Malaysia masih mempunyai hubungan kaum yang bersifat kosmetik, dan ia akan cepat terlerai apabila diasak oleh provokasi dan sentimen. Sementara situasi politik yang panas pula giat untuk memainkan apa sahaja isu dalam mempertahankan atau memperolehi kuasa yang menjadi rebutan.

Majlis Peguam yang kini dibarisi oleh kepimpinan yang diacu oleh pemikiran dan ideal Barat, lebih melihat Malaysia dalam cita-cita model Barat mereka. Lantaran itu mereka tidak mampu untuk melihat hakikat sebenar masyarakat di Malaysia, khususnya dalam konteks hubungan kaum yang masih lemah dan kecurigaan yang bersarang jauh di lubuk hati. Hubungan kosmetik ini boleh saja mencetuskan sentimen dan tindakan di luar jangkaan. Majlis Peguam sepatutnya perlu terlebih dahulu menilai tahap kesediaan mana-mana golongan masyarakat untuk menerima cercaan terhadap agama dan bangsa mereka – yang tentunya tidak ada mana-mana bangsa dan agama di Malaysia ini yang mempunyai tahap kesediaannya.

Orang Melayu-Islam mempunyai banyak luka yang masih berbebat akibat daripada kontrak sosial yang mereka meterai demi menjadikan Tanah Melayu sebagai Malaysia. 50 tahun masih terlalu awal untuk luka tersebut hilang parutnya,bahkan darahnya juga sesekali tertekan dan masih menitis lagi. Memahami pengorbanan orang Melayu dan memberikan sedikit terima kasih yang tidak pernah mereka perolehi sehingga kini mungkin boleh mempercepatkan baiknya luka mereka. Melukakan orang Melayu terus-terusan bukan satu tindakan yang baik untuk membina sebuah negara dalam ‘negara mereka’. Bahkan mencemuh dan merendahkan orang Melayu juga bukanlah cara untuk mengucapkan terima kasih dan membina hubungan kaum yang lebih hormat menghormati.

Kita, tanpa mengira kaum dan agama perlukan sebuah negara. Tetapi mengapakah tangan kita sendiri yang kita gerakkan untuk meruntuhkan negara dengan membiarkan golongan elit menggolekkan bola salji itu semahu mereka?

Mingguan Wasilah
, 24-30 Ogos 2008

No comments: